اخر البنات المحترمات الحلقه العاشره
(الحلقه العاشره)
منى: هو فين البيت بقي ,
يوووووووووووه.
وقفت مني تكاد تبكي ,لثالث مرة تدور في هذا الشارع ذهابا
وايابا, لقد اخبرها احمد ان هذا هو العنوان, وهي متأكدة ان هذا هو المكان الذي شرحه
لها, برج
الرحمة , امام محل ملابس اطفال كوكو بارك, ها هو المحل يحتل ناصية كاملة تطل على
شارعين, اين برج الرحمة؟ , سألت الناس ,ولم تصل الي شيء,
ماذا عساها تفعل؟.
م*ياربي بقي ,
اعمل ايه دلوقتى؟,معادش الا عشر دقايق ,اتصل باحمد
اسأله؟؟
لااااا,
اهو كلو الا دا ,احمد ايه ؟ انتي اتجننتي؟
ايه هو الي لأ؟, امال هتعملي ايه يعني
لا مش هتصل بيه ابدا, انا اخري معاه انو اتصل اداني العنوان
في السريع وقفل , خلاص انتهينا
اه واديكي تايهة اهه, خلاص بقي خليكي واقفة مكانك , وتعالي يوم
التلات برضه اقفي مكانك
يباااااااي ,
طيب هتصل بيه , بس هي المرة دي بس
******************
أ*اخييييرا , دانا بقالي نص ساعة مستني تتصلي , كل دا بتقاوحي نفسك
احمد:
السلام عليكم.
أ*يا واد ياجامد
منى :
عليكم السلام , احمد بقولك ايه انا مش عارفة البيت
فين؟
أ*طب منا عارف
احمد:
بيت ايه؟
م*دا وقت غباوة انت كمان
منى :
البيت الي فيه الدرس.
احمد:
اهههه,
انتي فين دلوقتى ؟.
منى: عند كوكو بارك.
احمد :هتلاقيه قدام المحل.
أ*دوري من هنا لبكرة
منى :
قدامه ناصيتين ادخل من انهي شارع؟
احمد:
ناصيتين؟؟ لا انا مش فاهم حاجه
*هههههههههههههههههه
منى :
منا مش عارفة ومفيش وقت.
احمد:
طب بقولك ايه , انا قريب من المكان ,خليكي في مكانك , عشر دقايق وهكون
عندك.
منى: لأ , انت بس قولي ادخل منين.
احمد:
ماهو انا الي فهمته من الي شرحلي المكان قولتهولك , بس انت استني, انا جاي , باي
*استنيني بقي
منى: آ...آآآآ... انت يازفت ,
قفلت؟,
الله يحرقك.
م*هعمل ايه انا دلوقتي ,انا كان ايه الي خلاني اتصل
ياستي اسكتي بقي , الحق عليه انه جاي يلحقك , اظبطي انتي شكلك
المبهدل دا واعدلي نفسك كده
***************
وصل احمد متمخترا , يكاد ينفجر من الضحك وهو يري منى واقفة
كالتلميذ المضروب "علقة",
ولا يبدو عليها انها فهمت شيئا من مخططه, وصل في الثامنة
وعشر دقائق.
أ* هههههههههههههههههههههههههههههه
"مش قادر يتكلم من كتر ما بيضحك في دماغه"
**************
وقفت منى تنظر يمينا ويسارا , وعيناها لا تفارقان الساعة التي كانت
تتحرك ببطء شديد بالنسبة لوضعها منتظرة احمد, وبسرعة بالنسبة لميعاد الدرس.
م* اهه وصل , يادي الكسوف,
لما نشوف هيحلها ازاي الفالح
احمد:
معلش اتأخرت عليكي.
أ* انا قاصد الطعك
منى: لا مفيش حاجه ,
عادي.
م* دانا كنت هتشل بقالي ربع ساعة
احمد:
ادي ياستي كوكو بارك , ايه الي موقفك هنا بقي؟ ,البرج بعد ما نعدي
العربيات , على الرصيف التاني.
أ* ايوه ,قدام عنيكي يا عميا
منى: رصيف تاني؟؟!!
, انت مش قلت انه تاني شارع اول عمارة, قدام كوكو بارك؟؟.
م*نعم ياخويا؟؟؟
احمد:على الناصية ,
قدام كوكو بارك , يعني تعدي العربيات.
أ* وكنت عارف انك غبية وهتفهميها على كيفك , زي منا عايز برضه
منى وهي تكاد تنفجر غضبا
منى: منا مكنتش عارفة ان قدام كوكو زفت فيه شارع رئيسي وشارع جانبي, طبعا مجاش في
بالي اني اعدي الناحية التانية.
م*انا اصلا مفهمتش منك حاجة ساعة ما شرحتلي
احمد:
معلش انا اسف مفهمتكيش كويس.
أ*وانتي شربتيها ,هتروحي مني فين؟
نظر احمد في ساعته متظاهرا الانزعاج
احمد:
احنا اتأخرنا جامد ,دي الساعة بقت 8 وربع.
أ* قدامي يا فالحة
منى: طيب بسرعة بقي.
م* انا همشي معاه في الشارع لوحدنا ازاي دا , يا ارض انشقي وابلعيني
************
مشت منى بجانب احمد وبينهم مسافة كبيرة وكأنهم لا يسيران
سويا, بينما سار احمد لا يتكلم وكأنه لا يعنيه ان كانت تسير بجانبه او في شارع
تاني ,وان كان يحاول اظهار نفسه بمظهرالمؤدب.
وصلا للمكان في اقل من دقيقتين .
احمد:
اهه البرج .
قرأت منى على مدخل البرج
منى: برج الرحمة,
اخيرا.
التفتت منى اليه,وزفرت قائلة
منى: انا مش عارفة اشكرك ازاي .......؟؟, شكرا بجد.
م* مع انك لففتني السبع لفات بس شكرا
احمد:
تشكريني على ايه يا منى ؟ انتي عبيطة؟
أ* انتي لسه شفتي حاجة
وقبل ان ترد عليه استعدادا للصعود , سمعا اصوات لشباب يخرجون من المصعد , فالتفتا ينظران
ناحية مصدر الصوت ,حتى وصل اصحاب الصوت اليهم
احمد:
حسان .
صاح احمد وسلم على الشاب الاول , ثم على الفتاتين الاتيتين معه, بينما وصل مجموعة
اخرى من الشباب ينزلون على السلم,
وسلم معظمهم على احمد بينما منى تكاد تنكمش من الاحراج, لقد تعرفت علي
معظمهم , وكيف لا وهم جميعا سنة اولى ,
اي زملائها بالكلية.
م* يانهار ابيض,
انا ايه الي بيحصلي ده , وقال انا الي خايفة حد يشوفني معاه في
الشارع, يقومو يشوفوني في مدخل العمارة الي فيها الدرس بتاعي كأنه صاحبي وبيوصلني, يادي الفضيحة
احمد:
انتو كنتو عند وائل صح؟
حسان:
اه , مجموعة تمانية ,
بس هو خلص في السريع ,انتي كنتي طالعة يا مني ولا المجموعة
الجاية؟
لم يبد على منى انها تستطيع الكلام اصلا فقد كانت ممتقعة
جدا, حتى
ان احمد رد بدلا منها
احمد:
لا كانت طالعة المجموعة دي, هو نزلكو بسرعة ليه؟
أ* هي هيجيلها سكتة قلبية اصلا ,هههههههههههههههههههه
حسان:
دا بس كان بيتعرف علينا وكده وبيظبط الدنيا وهنبدأ المرة
الجاية.
أ* طب منا كنت عارف انه بيعمل كده
التفت حسان الي منى قائلا
حسان:
متخافيش يامنى مفاتكيش حاجة, بس تعالي المرة الجاية بدري ؟
تململت الفتاتين الاتيتين مع حسان فقال
حسان:
ماشي يا ايمو , سلام انا عشان اوصل الجماعة , اشوفك في الكلية.
ثم ضرب على كتفه وهو يغادر مسرعا قائلا وهو يبتسم
حسان:
متبقاش تأخرها المرة الجاية , سلام.
وقع قوله على منى كالصاعقة التي افقدتها النطق.
م*هي مين دي الي ما يأخرهاش ؟ّّّّّ!!! , يا نهار اسود ومهبب
أ*ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
التفتت احمد الي منى بعد رحيل الجميع وهو يجاهد للسيطرة
على ابتسامة تقاوم شفتيه, محاولا ابداء الاسي على وجهه
احمد:
انا اسف يا منى بجد, فاتتك الحصة دي.
أ*المرة الجاية مش هأخرك , ههههههههههههه
منى كالمصدومة
منى: انا عايزة اروح.
م*روح يا شيخ الله يسامحك
احمد:
حاضر ,تعالي اركبك تاكسي
أ* انا قلتلك مش هتيجي بمزاجك هجيبك غصبن عنك
منى: لا شكرا , انا هعرف اركب تاكسي.
م* ابعد عني الله يسترك, كفايه كده
احمد :
طيب براحتك,انا همشي , سلام.
أ*براحتك يا مزة ,
بس انتي خلاااااص, كل الناس عرفت انك تبعي , كفاية عليكي كده
النهاردة لحسن تموتي مني
منى:.........
م*انا ايه ياربي الي بيحصلي ده
التفتت منى واختفت من امامه بسرعة وكأن شبحا يطاردها
بينما توقف هو يراقبها معجبا بنفسه,
وكيف ان الامر كله حدث كما خطط له تماما.
أ*خلاص ياموني ,
هانت ,
اصل هتعملي ايه والحكاية لابساكي لابساكي؟, مسيرك هتسلمي, والزن على الودان
امر من السحر , منا هجيبك هجيبك يامدوخاني
م*................................................
...........
" عاجزة عن التفكير تماما من الصدمة
منى: هو فين البيت بقي ,
يوووووووووووه.
وقفت مني تكاد تبكي ,لثالث مرة تدور في هذا الشارع ذهابا
وايابا, لقد اخبرها احمد ان هذا هو العنوان, وهي متأكدة ان هذا هو المكان الذي شرحه
لها, برج
الرحمة , امام محل ملابس اطفال كوكو بارك, ها هو المحل يحتل ناصية كاملة تطل على
شارعين, اين برج الرحمة؟ , سألت الناس ,ولم تصل الي شيء,
ماذا عساها تفعل؟.
م*ياربي بقي ,
اعمل ايه دلوقتى؟,معادش الا عشر دقايق ,اتصل باحمد
اسأله؟؟
لااااا,
اهو كلو الا دا ,احمد ايه ؟ انتي اتجننتي؟
ايه هو الي لأ؟, امال هتعملي ايه يعني
لا مش هتصل بيه ابدا, انا اخري معاه انو اتصل اداني العنوان
في السريع وقفل , خلاص انتهينا
اه واديكي تايهة اهه, خلاص بقي خليكي واقفة مكانك , وتعالي يوم
التلات برضه اقفي مكانك
يباااااااي ,
طيب هتصل بيه , بس هي المرة دي بس
******************
أ*اخييييرا , دانا بقالي نص ساعة مستني تتصلي , كل دا بتقاوحي نفسك
احمد:
السلام عليكم.
أ*يا واد ياجامد
منى :
عليكم السلام , احمد بقولك ايه انا مش عارفة البيت
فين؟
أ*طب منا عارف
احمد:
بيت ايه؟
م*دا وقت غباوة انت كمان
منى :
البيت الي فيه الدرس.
احمد:
اهههه,
انتي فين دلوقتى ؟.
منى: عند كوكو بارك.
احمد :هتلاقيه قدام المحل.
أ*دوري من هنا لبكرة
منى :
قدامه ناصيتين ادخل من انهي شارع؟
احمد:
ناصيتين؟؟ لا انا مش فاهم حاجه
*هههههههههههههههههه
منى :
منا مش عارفة ومفيش وقت.
احمد:
طب بقولك ايه , انا قريب من المكان ,خليكي في مكانك , عشر دقايق وهكون
عندك.
منى: لأ , انت بس قولي ادخل منين.
احمد:
ماهو انا الي فهمته من الي شرحلي المكان قولتهولك , بس انت استني, انا جاي , باي
*استنيني بقي
منى: آ...آآآآ... انت يازفت ,
قفلت؟,
الله يحرقك.
م*هعمل ايه انا دلوقتي ,انا كان ايه الي خلاني اتصل
ياستي اسكتي بقي , الحق عليه انه جاي يلحقك , اظبطي انتي شكلك
المبهدل دا واعدلي نفسك كده
***************
وصل احمد متمخترا , يكاد ينفجر من الضحك وهو يري منى واقفة
كالتلميذ المضروب "علقة",
ولا يبدو عليها انها فهمت شيئا من مخططه, وصل في الثامنة
وعشر دقائق.
أ* هههههههههههههههههههههههههههههه
"مش قادر يتكلم من كتر ما بيضحك في دماغه"
**************
وقفت منى تنظر يمينا ويسارا , وعيناها لا تفارقان الساعة التي كانت
تتحرك ببطء شديد بالنسبة لوضعها منتظرة احمد, وبسرعة بالنسبة لميعاد الدرس.
م* اهه وصل , يادي الكسوف,
لما نشوف هيحلها ازاي الفالح
احمد:
معلش اتأخرت عليكي.
أ* انا قاصد الطعك
منى: لا مفيش حاجه ,
عادي.
م* دانا كنت هتشل بقالي ربع ساعة
احمد:
ادي ياستي كوكو بارك , ايه الي موقفك هنا بقي؟ ,البرج بعد ما نعدي
العربيات , على الرصيف التاني.
أ* ايوه ,قدام عنيكي يا عميا
منى: رصيف تاني؟؟!!
, انت مش قلت انه تاني شارع اول عمارة, قدام كوكو بارك؟؟.
م*نعم ياخويا؟؟؟
احمد:على الناصية ,
قدام كوكو بارك , يعني تعدي العربيات.
أ* وكنت عارف انك غبية وهتفهميها على كيفك , زي منا عايز برضه
منى وهي تكاد تنفجر غضبا
منى: منا مكنتش عارفة ان قدام كوكو زفت فيه شارع رئيسي وشارع جانبي, طبعا مجاش في
بالي اني اعدي الناحية التانية.
م*انا اصلا مفهمتش منك حاجة ساعة ما شرحتلي
احمد:
معلش انا اسف مفهمتكيش كويس.
أ*وانتي شربتيها ,هتروحي مني فين؟
نظر احمد في ساعته متظاهرا الانزعاج
احمد:
احنا اتأخرنا جامد ,دي الساعة بقت 8 وربع.
أ* قدامي يا فالحة
منى: طيب بسرعة بقي.
م* انا همشي معاه في الشارع لوحدنا ازاي دا , يا ارض انشقي وابلعيني
************
مشت منى بجانب احمد وبينهم مسافة كبيرة وكأنهم لا يسيران
سويا, بينما سار احمد لا يتكلم وكأنه لا يعنيه ان كانت تسير بجانبه او في شارع
تاني ,وان كان يحاول اظهار نفسه بمظهرالمؤدب.
وصلا للمكان في اقل من دقيقتين .
احمد:
اهه البرج .
قرأت منى على مدخل البرج
منى: برج الرحمة,
اخيرا.
التفتت منى اليه,وزفرت قائلة
منى: انا مش عارفة اشكرك ازاي .......؟؟, شكرا بجد.
م* مع انك لففتني السبع لفات بس شكرا
احمد:
تشكريني على ايه يا منى ؟ انتي عبيطة؟
أ* انتي لسه شفتي حاجة
وقبل ان ترد عليه استعدادا للصعود , سمعا اصوات لشباب يخرجون من المصعد , فالتفتا ينظران
ناحية مصدر الصوت ,حتى وصل اصحاب الصوت اليهم
احمد:
حسان .
صاح احمد وسلم على الشاب الاول , ثم على الفتاتين الاتيتين معه, بينما وصل مجموعة
اخرى من الشباب ينزلون على السلم,
وسلم معظمهم على احمد بينما منى تكاد تنكمش من الاحراج, لقد تعرفت علي
معظمهم , وكيف لا وهم جميعا سنة اولى ,
اي زملائها بالكلية.
م* يانهار ابيض,
انا ايه الي بيحصلي ده , وقال انا الي خايفة حد يشوفني معاه في
الشارع, يقومو يشوفوني في مدخل العمارة الي فيها الدرس بتاعي كأنه صاحبي وبيوصلني, يادي الفضيحة
احمد:
انتو كنتو عند وائل صح؟
حسان:
اه , مجموعة تمانية ,
بس هو خلص في السريع ,انتي كنتي طالعة يا مني ولا المجموعة
الجاية؟
لم يبد على منى انها تستطيع الكلام اصلا فقد كانت ممتقعة
جدا, حتى
ان احمد رد بدلا منها
احمد:
لا كانت طالعة المجموعة دي, هو نزلكو بسرعة ليه؟
أ* هي هيجيلها سكتة قلبية اصلا ,هههههههههههههههههههه
حسان:
دا بس كان بيتعرف علينا وكده وبيظبط الدنيا وهنبدأ المرة
الجاية.
أ* طب منا كنت عارف انه بيعمل كده
التفت حسان الي منى قائلا
حسان:
متخافيش يامنى مفاتكيش حاجة, بس تعالي المرة الجاية بدري ؟
تململت الفتاتين الاتيتين مع حسان فقال
حسان:
ماشي يا ايمو , سلام انا عشان اوصل الجماعة , اشوفك في الكلية.
ثم ضرب على كتفه وهو يغادر مسرعا قائلا وهو يبتسم
حسان:
متبقاش تأخرها المرة الجاية , سلام.
وقع قوله على منى كالصاعقة التي افقدتها النطق.
م*هي مين دي الي ما يأخرهاش ؟ّّّّّ!!! , يا نهار اسود ومهبب
أ*ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
التفتت احمد الي منى بعد رحيل الجميع وهو يجاهد للسيطرة
على ابتسامة تقاوم شفتيه, محاولا ابداء الاسي على وجهه
احمد:
انا اسف يا منى بجد, فاتتك الحصة دي.
أ*المرة الجاية مش هأخرك , ههههههههههههه
منى كالمصدومة
منى: انا عايزة اروح.
م*روح يا شيخ الله يسامحك
احمد:
حاضر ,تعالي اركبك تاكسي
أ* انا قلتلك مش هتيجي بمزاجك هجيبك غصبن عنك
منى: لا شكرا , انا هعرف اركب تاكسي.
م* ابعد عني الله يسترك, كفايه كده
احمد :
طيب براحتك,انا همشي , سلام.
أ*براحتك يا مزة ,
بس انتي خلاااااص, كل الناس عرفت انك تبعي , كفاية عليكي كده
النهاردة لحسن تموتي مني
منى:.........
م*انا ايه ياربي الي بيحصلي ده
التفتت منى واختفت من امامه بسرعة وكأن شبحا يطاردها
بينما توقف هو يراقبها معجبا بنفسه,
وكيف ان الامر كله حدث كما خطط له تماما.
أ*خلاص ياموني ,
هانت ,
اصل هتعملي ايه والحكاية لابساكي لابساكي؟, مسيرك هتسلمي, والزن على الودان
امر من السحر , منا هجيبك هجيبك يامدوخاني
م*................................................
...........
" عاجزة عن التفكير تماما من الصدمة
0 التعليقات:
إرسال تعليق