لكل جديد ادخل هنا

الحلقه السادسه من اخر البنات المحترمات

(الحلقه السادسه)
قررت منى منذ حادثها ان تذهب الرحلة , ولكن , لم تكن تريد ان
تبدو متلهفة , فآثرت الانتظار فترة حتى لا يبدو عليها ,ولكنها اخبرت سارة الامر.

سارة:
وانتي بقي مالك من ساعتها .
منى :
شايفاني بقي بتنطط من الفرحة ولا مالي يعني.
سارة :
لا , شايفاكي هتطقي كأنه قالك تعالي نتجوز عرفي , دا واحد كل الي
عمله انه اتصل بواحده يعرفها من بعيد بيستهبل, عايز يلم عدد للرحلة الي هو مطلعها , مالك واخدة
الموضوع كأنه شخصي اوي؟ , وكأنه مطلع الرحلة مخصوص علشانك.
منى :
انتي ايه؟ ,
بلدوزر محدش يعرف يتكلم معاكي ابدا.
سارة:
انا عشان بقولك الحق ابقي بلدوزر ,بدل ما تحمدي ربنا ان ليكي صاحبة خايفة
على مصلحتك, طيب يا ستي انتي حرة, والرحلة بتاعتك دي انا مش طلعاها.
منى :
انتي بتهرجي ,
لا طبعا هتطلعي.
سارة:
طب والله منا طالعة وخلي ست ميرنا تنفعك. **********************
قبل الرحلة بيوم

كريم:
يا ابني كلمها اسألها هتطلع ولا لأ.
احمد:
قلتلك ميت مرة مش هتصل , مينفعش ,هو انا هتحايل عليها؟, وبعدين احنا مفيش
بينا كلام اصلا الا من بعيد لبعيد.
كريم:امال ايه بقي نرفزتك دي عليا من ساعة ما عرفنا من ميرنا ان
احتمال هي بس الي تطلع؟
احمد:انا مش متنيل متنرفز وبعدين ايه يعني ما عنها ما طلعت معادش
الا عيلة كمان الي هتوجع لي دماغي.

وانصرف عن كريم غاضبا.
كريم يتمتم لنفسه

كريم:
لا ابدا ,لا متنيل متنرفز ولا كان هيضربني ولا حاجة. *********************
بعد قرار سارة انها لن تذهب الرحلة , اضطرت منى
للامتثال ,بعد ان اقنعتها بأن من الافضل الا تنجرف لمشاعرها التي ستؤذيها ,وانها يجب ان تعود
لعقلها وبالفعل قررت منى ان تنسى احمد ,وتقتنع بأنه لم يفعل شيئاً اصلا ليعلقها به ,وأن الأمر كله
عادي , وماتتوهمه هو من نسج خيالها فقط, وأن مازرعه أخوتها الكبار فيها من
الخوف من اصدقائها الشباب ماهو الا اوهام وتعنت من جانبهم ,وان الحياة في الكلية غير ما يفكرون به
تماما, أوكأنهم لم يدخلو كليات من قبل؟, وانها لم تعد طفلة , انها فتاة كبيرة
وتعرف حدودها جيدا. *********************
مر يوم الرحلة على احمد كسابق الرحلات,جميل ظريف ,بل والادهي انه
مليء بالوجوه الجديدة , ومر عليه اليوم وقد نسي غضبه,بل نسي وجود مني اصلا. *********************
صحيح ان سارة قررت الا تفكر في احمد , الا ان عقلها
الباطن كان ينتظر منه مكالمة يستفقدها في الرحلة, الم يتصل بها مخصوص ليدعوها , وتعب عقلها
الباطن من التفكير طوال اليوم ,مما اوصلها لحالة من الانكار الشديد لما يحدث لها.

*انت عبيطة؟,
احمد مين دا الي بيفكر فيكي؟, اسمعي كلام سارة , مفيش حاجة من الي في دماغك اصلا, وبعدين مش انتي
مش بتاعة الكلام ده, بتفكري فيه ليه بقي دلوقتي ؟؟؟ّّّّّ!!
وقررت غلق الموضوع والالتفات لدراستها فقط. ******************** بعد هذا اليوم , عاد احمد ومني كل لحياته, صحيح ان منى تراه كثيرا في الكلية , وكيف لا ؟وهو مثل بخارالماء , الا انها قست نفسها واعانتها سارة على ذلك , اما احمد فكاد ينسي منى لولا انه كان يلمحها في بعض الايام , اما داخلة الكلية , اوخارجة , او عند الكافيتيريا , لكنه لم يشغل باله ان يتكلم معها. * والله انا عرضت عليها وهي الي رفضت, بتتنك على ايه انا مش فاهم, خلى الادب ينفعها, انا عمري ما اتحايلت على بنت , وبعدين البنات اكتر من الهم على القلب.
إقرأ المزيد

الحلقه التاسعة عشر من اخر البنات المحترمات

(الحلقة التاسعة عشر) دب الخوف في قلب منى من كلام سارة , من الصادق ياترى؟, وشعرت ببعض الشك في شيرين , بينما لم يطاوعها قلبها للشك في احمد , فحاولت عدم التفكير بالامر , وكأن شيئا لم يكن , وعادت للتخدير الذي يقوم به احمد عليها, ومكالماته التليفونية التى بدأت تطول وتطول, وقد تصبح اكثر من مرة في اليوم , بسبب وبدون, وقد يتصل فقط ليخبرها بما فعله طوال اليوم .
اما احمد, فكانت خطتة تمشي على اتم وجة, هاهو ذا وصل الي منتصف الطريق , بدأ يتعرف على منى اكثر واكثر , فهو يحادثها يوميا , ولا يمل الحديث ابدا, فقد وجد طريقة لاستدراجها في الحديث عن نفسها, كان يتحدث عن نفسه , وعما يفعله , وكأنه يعطيها تقريرا يوميا , فما كان منها الا ان تجيب ببعض ما فعلته, او تتحدث عن نفسها او اخوتها, وهو يخزن هذه المعلومات في رأسه, فقد كان هذه هو المطلوب , وبدأت منى الغامضة تنكشف امامه , وبدأ يشعر رويدا رويدا, بمدى سذاجة الفتاة وحسن تربيتها, وحدث هذا حين دخل مؤمن عليها ذات مرة وهي تتكلم فاغلقت الهاتف , وبعد ذهابه عاد احمد يتصل. احمد: ايه يا بنتي, الخط قطع؟ منى: لا ,دا مؤمن دخل الاوضة فقفلت. احمد: وايه يعني؟.
[color:2723="Plum"]
منى: يا سلام ,ولما يسألنى بتكلمي مين اقوله ايه؟.
احمد:قوليله واحد زميلي في الكلية.
منى: وانا بكلم واحد زميلي في التليفون ليه؟. احمد: قوليله اي حاجة , بسأله عن حاجة , او اي حاجة تانية. منى: انت عايزني اكذب عليه؟. أ*امال انتي الي عملتيه دا كان ايه يا فالحة احمد: طيب قوليله الحقيقة. منى: انت اتجننت , انت عايزني اقوله ........... م* صحيح يامنى , هتقوليله بكلمه ليه, بكلمه بالساعات وكل يوم ليه وهو ماله , انتي مبتعمليش حاجة غلط ولما هو مش غلط انا خفت وقفلت ليه ولما هو غلط بتعملي ايه ع التليفون لسه احمد:ايه يا موني سكتى ليه؟. منى: لا مفيش سيبك انت من الموضوع دا. احمد: بس انا عايز اتكلم في الموضوع دا. منى:........................ احمد: انا بصراحة كنت عايز اتكلم في الموضوع بقالي مدة بس كنت مستني وقت مناسب, وانا خايف افضل استني الوقت المناسب وميجيش. منى:موضوع ايه؟. احمد: منى, بصراحة , انا كان الاول مش في دماغي , بس من فترة كدة , انا بدأت اخاف غلى نفسي ,انا عمري ماكنت كدة,وكنت خايف ان اليومدا ييجي وعرفش اتكلم. منى: احمد, انا مش فاهمة حاجة. م*ربنا يستر أ*اهو عشان احمد دي انا مش هرحمك احمد: منى , انا كنت فاكر في الاول اني متهيألي , بس بقالي مدة متأكد. منى: فيه ايه؟ احمد: منى انا مشدود ليكي اوي, انا اول ما حسيت بكده حاولت ابعد ,لوتفتكري فيه فترة مكنتش بكلمك فيها, بس مقدرتش لقيتني بدل ما بكلمك في اليوم مرة بكلمك اكتر من مرة, ولقتني بحب اشوفك,وعايز اقرب منك, صدقيني انا مش كده, ومكانش دا قصدي انه يحصل, بس مش بايدي, انا كنت خايف اقولك لا تصديني وساعتها مش عارف هعمل ايه, بس انتي كان لازم تعرفي, انا بقولك ومش مستني منك رد, منى انا بجد معجب بيكي, وانتي فعلا غيركل البنات الي عرفتهم ,مش كلام افلام زي مابيقولو, انا عمري ما استريحت لحد زي ما استريحتلك , انا عارف انك اكيد ياما سمعتى الكلام دا ,ويعني.........منى.... انا مش عارف اقولك ايه بصراحة, انا عمري ماكنت مرتبك قدام بنت كدة بس انا والله عمري ما حسيت ناحية بنت زي ما انا حاسس ناحيتك.
أ* هووووف..... انتي لو حجر بقي برده متقدريش ع الكلمتين دول م*آ.......آآآآآ...آ منى:.............................................. ..................... احمد:انا عارف اني اتعديت حدودي , بس دا الي انا حسيته وكان لازم اقوله, لو مش عايزة تردي براحتك, انا مكنتش منتظر منك رد اصلا , انا ...........,انا بجد مش عارف اقول ايه, انا يامنى بجد مكانش نفسي ان دا يحصل, وانا اسف اذا كنت ضايقتك, وانا بجد مرتبك , فاعذريني, انا جازفت وكشفتلك نفسي ومشاعري , بس انا مش قادر اخبي عليكي , واكلمك عادي , كأن مفيش حاجة في قلبي ليكي, وبعدين انتي قريبة منى اوي, متفتكريش ان كان سهل عليا اني افاتحك في الموضوع . منى: ............... أ*انتي اتخرستي ليه م* انا.... يعني..... احمد:بصي يا مني انا مقدر موقفك وانا مش هضايقك اكتر من كده, انا هقفل , ولما تقدري تردي عليا , معرفش بقي.... ابقي اكلمك او تكلميني بس انا دلوقتى هقفل واسيبك تفكري , لان واضح اني احرجت نفسي واحرجتك معايا.
أ*انطقي بقي يا بت,انا هقفل بجد, ربنا يهديكي منى:................... م*ياسلام ,انت تعملها وتجري احمد: انا هقفل؟؟؟. منى:سلام يا احمد. أ*سلام ايه انتي صدقتى
احمد: باي يا منى.

إقرأ المزيد

الحلقه الثامنة عشر من اخر البنات المحترمات

(الحلقة الثامنة عشر) منى: بس انت ذاكر وانت تنجح, متضيعش وقتك.
احمد: اذاكر مين يا بنتي , هى الكليات بالمذاكرة, انتي شكلك بتاكلي الكتب, ربنا يحفظنا.
منى: ههههه, لا والله ماباكلش حاجة , بس انا شايفة انك المفروض تنجح السنة دي , دا حتى يبقي عيب لو طولت عن كدة , انا هتخرج قبلك.
أ* متفوليش الله يخليكي احمد: وهو انا اطول تتخرجي قبلي.
منى: مانت متعود الدفعات داخلة خارجة عليك, وانت شفت منهم كتير, فاكر لما شتمت واحد وطلع معيد.
احمد: ااااااااهه, والله الواد دا كان رخم في الكلية ومكنتش عارف انه اتعين خلاص, والواطي السنة الي فاتت خلا الدكتور يشيلني المادة, بس انتي ايه الي عرفك بالموضوع دا.
منى: شيري, وبعدين انت مفضوح اصلا.
احمد: الله يسامحك يا شيرين , وقالتلك ايه عنى كمان.
م*انك رمرام منى: مفيش , شوية حواديت كدة.
أ*قالتلك على موضوعي معاها؟ احمد: زي ايه؟.
منى: يعني انك فاشل وبتاع بنات ,هههههههههههههه.
م* انا مش بهذر قالتلي فاشل وبتاع بنات احمد: دا اقل حاجة عندي, لا بجد قالتلك ايه؟.
منى: قالت انك خدوم وكده وجدع , بس ...يعني... مبتنقيش البنات الي تعرفهم.
م*لما نشوف هترد تقول ايه احمد: انا؟؟؟؟, طيب دانا بعرف احلى بنات في الجامعة, انا مفيش بنت عرفتها كانت وحشة.
أ*انا مبنقيش؟؟؟؟؟؟ منى: هي يمكن ماكانتش بتتكلم على الشكل.
م* ياتافه وسطحي احمد: اااه, دا عشان ... انا فاهم ..
منى: فاهم ايه؟.
احمد: لا دا موضوع كدا.
منى: لا بجد قول.
احمد: بس توعديني متقوليش لشيري, احلفي.
منى: والله ماهقولها ,قول بقي.
احمد: اصل كان فيه بينا موضوع كده, اول مادخلت شيري الكلية, بس يعني هو عدا بالنسبة لي , ممكن تكون هي لسه.
منى:..................
احمد: انا هفهمك , في اول الكلية شيرين كانت معجبة بيا وبعتتلي واحدة صاحبتها تقولي ,معرفش بقي كانت بتحاول تسبت لنفسها ايه,بس انا قلت عيب احنا اصحاب ومينفعش اعط مع واحدة صاحبتي , مع انها كانت جديدة ع الشلة.
أ*زي حضرتك كدة بالظبط احمد: فقلتلها , معلش يا شيري احنا اصحاب , ومينفعش افكر فيكي غير كدة ,ومن يوميها هي ممشيها اصحاب بس ما افتكرش انها ناسياهالي, فعشان كدة تلاقيها بتظبطنى في الكلام.
لقد سمعت منى هذه القصة بالطبع من فم شيرين ولكن بتفاصيل اخرى , وهي التفاصيل الحقيقية, ولكن احمد, اراد اولا ان يحفظ ماء وجهه, ثانيا ان يدمر نظرة منى لشيرين ,وبالتالي ثقتها فيما ستخبرها به من اخبار ان علمت ما بينهما او حتى نيته, فقد كان لها معه عهد طويل , وعلى الرغم من انها من اقرب البنات الى قلبه في الكلية الا ان ماذا عساه سيفعل, الغاية تبرر الوسيلة, اليس كذلك؟.
منى: بس شيري كانت مرتبطة بقالها سنتين .
م* ايه دا بقي؟؟ احمد: اه , الواد اسامة, منا عارف, ماهو دا بعد الموضوع دا ما حصل.
منى: بس هي سابته خلاص من زمان, وهتتخطب لواحد اسمه محمود.
احمد: اه بس هو الي سابها مش هي الي سابته.
منى: بس شيرين , صاحبتك مش كدة.
احمد: اه , طبعا , احنا كلنا هنا اصحاب في بعض, بس دا سر يا موني , اوعي بجد تقولي لحد.
منى: متخافش انا مش هقول.
*******************
سارة : دا عيل واطي وزبالة.
منى: ايه ياسارة متشتميهوش.
سارة: يعني هو حد يتكلم عن صاحبته كدة؟ منى: هو مقالش حاجة هو حكى الموضوع , وهي حكت الموضوع ,انا مش عارفة اصدق مين فيهم.
سارة: شيري طبعا , وهي مصلحتها ايه انها تكذب عليكي؟.
منى: وهو مصلحته ايه؟, انا بس مستغربة لان لو هي شايله منه , وهو شايل منها , ليه هما اصحاب لغاية دلوقتى؟.
سارة: اديكي انتي بتتكلمي وتردي على نفسك, لو الموضوع كان توقيعة زي ما قالت شيري فالوضع ممكن يتصدق , اما لو كانت هي الي باعتة صاحبتها زي ما ايمو قال يبقي الوضع مش واقعي اصلا.
منى: يووووه, انا مش عارفة بقي.
سارة: انتي الي عايزة تصدقى احمد بتاعك دا, انتي حرة خليه يخسرك اصحابك , مش بعيد بكرة ييجي يقولك سارة بتبعتلي جوابات.
منى: متبقيش غلسة انتي كمان.
إقرأ المزيد

الحلقه الحادية عشر من اخر البنات المحترمات


(الحلقة الحادية عشر)




بعد حادثة الدرس , اصبحت منى في وضع لا تحسد عليه, على الرغم من ان
الوضع كله كان عاديا, وانها كان يكفي ان تنكر او لا تتحدث في الموضوع فينسى وحده, الا ان شعورها
الداخلي بالذنب كاد يقتلها, فتضاعف لديها الاحساس بان الدنيا كلها علمت ما بها , فكان كلما سألها
احد عن احمد او مر اسمه على اذنيها تعصبت وتغير مزاجها واستشاطت غضبا, وما كان كل ما
تفعله الا تأكيدا بالنسبة للناس لما يقال عنهما.
اما احمد ,
فكان كالذي اصاب هدف بعد طول انتظار, صحيح انه لم يكن
هدفا بالمعنى المعروف الا انه كان اول طرقة على لوح الثلج , واول تنفيذ عملي لخطته لايقاع منى, فقرر اكمال جولته
وذلك بتجاهل منى طالما كانت وسط اصدقائها والتقرب منها كلما اختلت بنفسها , وان صدته فقد
يبدو من بعيد انه تخوفا منها ان يراهما احد سويا.
**************
سارة :هتفضلي لحد امتى مبوزة, ماخلاص الي حصل حصل وعدا عليه اسبوع
كمان.
منى: انا مش مبوزة ,
وبعدين انا مش متضايقة عشان كده.
سارة:
طب ممكن افهم انتي بقيتي رخمة ليه؟ ,مش ترحمينا بقي.
منى: انا مش رخمة ولا حاجة ,اديني بضحك اهه, هيهيهيهي.
سارة:
ثصدقي استرخمتك اكتر, ..........بقولك ايه , ايمو جاي , اسبتي بقي
ومتجريش , انتي واقفة معايا , خليكي راجل.
منى: لا ياسارة ربنا يخليكي , سيبيني امشي, انا مش هقدر اقف معاكو.
سارة:
يا منى كده مش هينفع حلي مشكلتك بانك تواجهيها.
منى: معلش ياسارة ,
اكيد هواجهها بس مش دلوقتى , انا همشي وابقي اكلمك لما اروح ,سلام.
**************
أ* الساعة 11 الا ربع , مش دلوقتي استني شوية كمان , خليها تبقي لوحدها ,هانت يا منى , انتي على اخرك
,اهي بقت 11
اتصل بقي
*************
م* استغفر الله العظيم,
ودا بيتصل ليه دا بقى دلوقتى؟
ردي
نعم؟ لا طبعا
انتي خايفة من ايه ؟ مش سارة قالتلك واجهي مشكلتك اهي
المشكلة جاتلك لحد عندك عشان تواجهيها ,
وبعدين انتي لوحدك مفيش حد شايفك, ردي واخلصي من الموضوع دا كله بقي
يعني ارد؟؟؟,.....اووووف, طيب
منى: السلام عليكم.
احمد:
وعليكم السلام , ازيك يامنى؟
أ* بالراحه علينا شوية يا ست منى
منى: الحمد لله....................؟؟؟؟
م* خلص بقي عشان انا مش طايقاك
أ*شكلها هتشتمني ,
اما ادخل في الصميم على طول ,عشان ابان اني واضح وصريح
احمد:
بصراحة يامنى انا فكرت كتير قبل ما اتصل , وكنت تقريبا مش
هتصل , بس كان لازم اقولك.
منى:.....................
م* ياتري ايه الموضوع؟؟؟
احمد:
انا بصراحة حاسس انك بتتهربي منى , وحاسس اني عارف ليه, لو دا كان بسبب
كلمة حسان, فانا حبيت اقولك انا اسف لاني احرجتك من غير ما اقصد , وانا مستعد اعمل
اي حاجة عشان اعتذر , انا لاحظت اني لما باجي جمبك بتهربي منى كاني عفريت, لو يريحك اني
مقربلكيش خالص في الكلية ,انا مستعد, انا بس محبتش يبقي الي بينا ينتهي كده , احنا برضه "اصحاب" قبل كل حاجة, وانا يهمني مصلحتك وراحتك.
أ*انتي لومتسبتيش بعد الكلمتين دول ابقي انا حمار و تبقي انت بت
حديد
م*هو انا كنت قليلة الزوق معاه للدرجة دي؟؟؟,انا شكلي مزعلاه
اوي
منى: بصراحة يا احمد,
انا كنت اتضايقت شويه بس هو مفيش حاجة ,وانا فهمت اصحابي
ان مفيش حاجة , وهو اصلا مفيش حاجة,
مش كدة؟
م* ايه الي انتي بتقوليه دا؟
أ* بالله عليكي انتي مصدقة نفسك اصلا
احمد:
طبعا مفيش حاجة, بس انا كنت خايف ان الي حصل يأثر على
صحوبيتنا ,وكنت خايف تتجاهليني , بس الحمد لله انك فاهمة الموضوع صح , انا عن نفسي استريحت لما كلمتك , يارب مكنش تقيل
عليكي.
أ* معلم وهتفضل طول عمرك معلم , قفل انت بقي خليها هي الي هتبقي ميته
عليك
منى: لا ابدا والله ,
لا تقيل ولا حاجة, انا برضة استريحت انك فتحت الموضوع.
م* ايوة كده واجهي مشكلتك زي ما سارة قالت
احمد:
طيب ,
مع السلامة بقي , عايزة حاجة؟
أ* عايزة مقفلش طبعا
م* ايه دا تقفل ايه ,
انت متضايق منى للدرجة دي , ماشي , ملحوقة
ايه يا مني اتلمي , انت عايزة تكلميه ليه؟
منى: لا شكرا, مع السلامة.
واغلق دون كلمة اخرى.
****************
أ*البت دي انا مش فاهملها ناصحة ولا مؤدبة ولا صايعة ولا ايه
بالظبط, تفتكري انتي بجد مؤدبة يا منى ؟ , هو لسه فيه بنات مؤدبة اصلا, بس دي لو طلعت
مؤدبة تبقى لقطة يا واد يا ايمو,
ومستعجل على ايه بكرة نعرف, بس لو طلعتي مؤدبة , محدش هياخدك غيري
م*كويس انه اتصل ,
انا دلوقتى استريحت , مادام هو مش مكبر الموضوع , انا هكبره ليه , وبعدين دلوقتى
نقدر نرجع "اصحاب"
تاني ,
ومفيش مشكلة اني اكلمه في الكلية , عادي , زيه زي اي حد, انا كنت بعامله ايه زيادة يعني؟ , باخده بالحضن؟
" هي في دنيا وهو في دنيا تانية خالص

إقرأ المزيد

اخر البنات المحترمات الحلقه العاشره

(الحلقه العاشره)





منى: هو فين البيت بقي ,
يوووووووووووه.
وقفت مني تكاد تبكي ,لثالث مرة تدور في هذا الشارع ذهابا
وايابا, لقد اخبرها احمد ان هذا هو العنوان, وهي متأكدة ان هذا هو المكان الذي شرحه
لها, برج
الرحمة , امام محل ملابس اطفال كوكو بارك, ها هو المحل يحتل ناصية كاملة تطل على
شارعين, اين برج الرحمة؟ , سألت الناس ,ولم تصل الي شيء,
ماذا عساها تفعل؟.

م*ياربي بقي ,
اعمل ايه دلوقتى؟,معادش الا عشر دقايق ,اتصل باحمد
اسأله؟؟
لااااا,
اهو كلو الا دا ,احمد ايه ؟ انتي اتجننتي؟
ايه هو الي لأ؟, امال هتعملي ايه يعني
لا مش هتصل بيه ابدا, انا اخري معاه انو اتصل اداني العنوان
في السريع وقفل , خلاص انتهينا
اه واديكي تايهة اهه, خلاص بقي خليكي واقفة مكانك , وتعالي يوم
التلات برضه اقفي مكانك
يباااااااي ,
طيب هتصل بيه , بس هي المرة دي بس
******************

أ*اخييييرا , دانا بقالي نص ساعة مستني تتصلي , كل دا بتقاوحي نفسك
احمد:
السلام عليكم.
أ*يا واد ياجامد
منى :
عليكم السلام , احمد بقولك ايه انا مش عارفة البيت
فين؟
أ*طب منا عارف
احمد:
بيت ايه؟
م*دا وقت غباوة انت كمان
منى :
البيت الي فيه الدرس.
احمد:
اهههه,
انتي فين دلوقتى ؟.
منى: عند كوكو بارك.
احمد :هتلاقيه قدام المحل.
أ*دوري من هنا لبكرة
منى :
قدامه ناصيتين ادخل من انهي شارع؟
احمد:
ناصيتين؟؟ لا انا مش فاهم حاجه
*هههههههههههههههههه
منى :
منا مش عارفة ومفيش وقت.
احمد:
طب بقولك ايه , انا قريب من المكان ,خليكي في مكانك , عشر دقايق وهكون
عندك.
منى: لأ , انت بس قولي ادخل منين.
احمد:
ماهو انا الي فهمته من الي شرحلي المكان قولتهولك , بس انت استني, انا جاي , باي
*استنيني بقي
منى: آ...آآآآ... انت يازفت ,
قفلت؟,
الله يحرقك.
م*هعمل ايه انا دلوقتي ,انا كان ايه الي خلاني اتصل
ياستي اسكتي بقي , الحق عليه انه جاي يلحقك , اظبطي انتي شكلك
المبهدل دا واعدلي نفسك كده
***************
وصل احمد متمخترا , يكاد ينفجر من الضحك وهو يري منى واقفة
كالتلميذ المضروب "علقة",
ولا يبدو عليها انها فهمت شيئا من مخططه, وصل في الثامنة
وعشر دقائق.
أ* هههههههههههههههههههههههههههههه
"مش قادر يتكلم من كتر ما بيضحك في دماغه"

**************
وقفت منى تنظر يمينا ويسارا , وعيناها لا تفارقان الساعة التي كانت
تتحرك ببطء شديد بالنسبة لوضعها منتظرة احمد, وبسرعة بالنسبة لميعاد الدرس.
م* اهه وصل , يادي الكسوف,
لما نشوف هيحلها ازاي الفالح


احمد:
معلش اتأخرت عليكي.
أ* انا قاصد الطعك
منى: لا مفيش حاجه ,
عادي.
م* دانا كنت هتشل بقالي ربع ساعة
احمد:
ادي ياستي كوكو بارك , ايه الي موقفك هنا بقي؟ ,البرج بعد ما نعدي
العربيات , على الرصيف التاني.
أ* ايوه ,قدام عنيكي يا عميا
منى: رصيف تاني؟؟!!
, انت مش قلت انه تاني شارع اول عمارة, قدام كوكو بارك؟؟.
م*نعم ياخويا؟؟؟
احمد:على الناصية ,
قدام كوكو بارك , يعني تعدي العربيات.
أ* وكنت عارف انك غبية وهتفهميها على كيفك , زي منا عايز برضه
منى وهي تكاد تنفجر غضبا
منى: منا مكنتش عارفة ان قدام كوكو زفت فيه شارع رئيسي وشارع جانبي, طبعا مجاش في
بالي اني اعدي الناحية التانية.
م*انا اصلا مفهمتش منك حاجة ساعة ما شرحتلي
احمد:
معلش انا اسف مفهمتكيش كويس.
أ*وانتي شربتيها ,هتروحي مني فين؟
نظر احمد في ساعته متظاهرا الانزعاج
احمد:
احنا اتأخرنا جامد ,دي الساعة بقت 8 وربع.
أ* قدامي يا فالحة
منى: طيب بسرعة بقي.
م* انا همشي معاه في الشارع لوحدنا ازاي دا , يا ارض انشقي وابلعيني
************
مشت منى بجانب احمد وبينهم مسافة كبيرة وكأنهم لا يسيران
سويا, بينما سار احمد لا يتكلم وكأنه لا يعنيه ان كانت تسير بجانبه او في شارع
تاني ,وان كان يحاول اظهار نفسه بمظهرالمؤدب.
وصلا للمكان في اقل من دقيقتين .
احمد:
اهه البرج .
قرأت منى على مدخل البرج
منى: برج الرحمة,
اخيرا.
التفتت منى اليه,وزفرت قائلة
منى: انا مش عارفة اشكرك ازاي .......؟؟, شكرا بجد.
م* مع انك لففتني السبع لفات بس شكرا
احمد:
تشكريني على ايه يا منى ؟ انتي عبيطة؟
أ* انتي لسه شفتي حاجة
وقبل ان ترد عليه استعدادا للصعود , سمعا اصوات لشباب يخرجون من المصعد , فالتفتا ينظران
ناحية مصدر الصوت ,حتى وصل اصحاب الصوت اليهم
احمد:
حسان .
صاح احمد وسلم على الشاب الاول , ثم على الفتاتين الاتيتين معه, بينما وصل مجموعة
اخرى من الشباب ينزلون على السلم,
وسلم معظمهم على احمد بينما منى تكاد تنكمش من الاحراج, لقد تعرفت علي
معظمهم , وكيف لا وهم جميعا سنة اولى ,
اي زملائها بالكلية.
م* يانهار ابيض,
انا ايه الي بيحصلي ده , وقال انا الي خايفة حد يشوفني معاه في
الشارع, يقومو يشوفوني في مدخل العمارة الي فيها الدرس بتاعي كأنه صاحبي وبيوصلني, يادي الفضيحة
احمد:
انتو كنتو عند وائل صح؟
حسان:
اه , مجموعة تمانية ,
بس هو خلص في السريع ,انتي كنتي طالعة يا مني ولا المجموعة
الجاية؟
لم يبد على منى انها تستطيع الكلام اصلا فقد كانت ممتقعة
جدا, حتى
ان احمد رد بدلا منها
احمد:
لا كانت طالعة المجموعة دي, هو نزلكو بسرعة ليه؟
أ* هي هيجيلها سكتة قلبية اصلا ,هههههههههههههههههههه
حسان:
دا بس كان بيتعرف علينا وكده وبيظبط الدنيا وهنبدأ المرة
الجاية.
أ* طب منا كنت عارف انه بيعمل كده
التفت حسان الي منى قائلا
حسان:
متخافيش يامنى مفاتكيش حاجة, بس تعالي المرة الجاية بدري ؟
تململت الفتاتين الاتيتين مع حسان فقال
حسان:
ماشي يا ايمو , سلام انا عشان اوصل الجماعة , اشوفك في الكلية.
ثم ضرب على كتفه وهو يغادر مسرعا قائلا وهو يبتسم
حسان:
متبقاش تأخرها المرة الجاية , سلام.
وقع قوله على منى كالصاعقة التي افقدتها النطق.
م*هي مين دي الي ما يأخرهاش ؟ّّّّّ!!! , يا نهار اسود ومهبب
أ*ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
التفتت احمد الي منى بعد رحيل الجميع وهو يجاهد للسيطرة
على ابتسامة تقاوم شفتيه, محاولا ابداء الاسي على وجهه
احمد:
انا اسف يا منى بجد, فاتتك الحصة دي.
أ*المرة الجاية مش هأخرك , ههههههههههههه
منى كالمصدومة
منى: انا عايزة اروح.
م*روح يا شيخ الله يسامحك
احمد:
حاضر ,تعالي اركبك تاكسي
أ* انا قلتلك مش هتيجي بمزاجك هجيبك غصبن عنك
منى: لا شكرا , انا هعرف اركب تاكسي.
م* ابعد عني الله يسترك, كفايه كده
احمد :
طيب براحتك,انا همشي , سلام.
أ*براحتك يا مزة ,
بس انتي خلاااااص, كل الناس عرفت انك تبعي , كفاية عليكي كده
النهاردة لحسن تموتي مني
منى:.........
م*انا ايه ياربي الي بيحصلي ده
التفتت منى واختفت من امامه بسرعة وكأن شبحا يطاردها
بينما توقف هو يراقبها معجبا بنفسه,
وكيف ان الامر كله حدث كما خطط له تماما.
أ*خلاص ياموني ,
هانت ,
اصل هتعملي ايه والحكاية لابساكي لابساكي؟, مسيرك هتسلمي, والزن على الودان
امر من السحر , منا هجيبك هجيبك يامدوخاني
م*................................................
...........
" عاجزة عن التفكير تماما من الصدمة

إقرأ المزيد

يوميات اخر البنات المحترمات الحلقه 39

الحلقه
39


بعد انتهاء منى من سرد الحكاية من طقطق لسلامو عليكو كما امرتها ميرنا, جلست تنظر اليهم في انتظار مذبحة القلعة , على الرغم من انها حاولت التخفيف من الاحداث قدر ما استطاعت.
ميرنا: انا مش عارفة انتي دماغك كانت فين؟.
منى: كل حاجة حصلت ورا بعض , معرفتش اتصرف, كان لازم اخد قرار بسرعة.
ميرنا: انتي بتحبيه يا مني؟.
نظرت اليها منى وترددت قليلا قبل ان تقول.
منى: مش عارفة.
صدر عن سارة صوت امتعاض ,وهي تقوم من مقعدها وتدير ظهرها لهما,تمنت منى ان تتكلم او تقول شيئا, ولكنها لم تفعل.
ميرنا: يعني ايه مش عارفة؟, يا أه يا لأ.
منى: الموضوع مش كدة, عارفة لما تلاقي حد بيعمل المستحيل عشان يرضيكي, وبيحبك اوي, ومعرفش بقي انا ايه الي حصلي.
ميرنا: وانتي ايه ضمنك انه بيحبك؟, ايه ضمنك انه مش هيسيبك في يوم من الايام؟, ايه ضمنك انه مش هيتكلم عليكي , مانتي شفتي الي حصل من مازن , ودا انا فعلا مستعدة امضيلك انه بيموت في التراب الي بمشي عليه.
منى: بس انا.........., احمد........, مش كدة خالص, ما افتكرش انه ممكن يأذيني ,انتي متعرفيش هو بيعمل ايه علشاني, دا بيخاف من اقل حاجة ممكن تضايقني , واقل حاجة ممكن اعملهاله اني اعامله كويس.
اصدرت سارة الصوت المستهجن مرة اخري, دون ان تلتفت لهما.
فنظرت منى صوبها وصمتت قليلا ,ثم قالت.

منى: انا عارفة انتي بتفكري فيا ازاي يا سارة, وعارفة اني غلطانة بس , انا بجد كنت خايفة تزعلي منى.
التفت سارة تتأمل منى قليلا ثم قالت.
سارة: لا يا منى ,انتي مش عارفة حاجة ولا فاهمة حاجة, لأنك عارفة كويس رأيي في المواضيع دي, واتكلمنا في الموضوع دا ميت مرة ,واتناقشنا وما افتكرش ان كان ليكي رأي ,كنتي بتسكتي ومبتتكلميش, بس عمري ما كنت اتخيل انك ممكن تعملي حاجة زي كدة , من غير حتى ماتسأليني, او تسألي اي حد, وتكوني ......, مش عارفة اقول الكلمة,.....خبيثة؟؟, هي دي الكلمة؟, هو دا الي انتي عملتيه؟.
قامت منى من مقعدها تقترب من سارة, تقول في فزع.
مني: لا يا سارة, اوعي تقولي كدة, انا عمري ما خبثت , انا بس كنت مستنية الوقت المناسب عشان اقولكم , انتي متعرفيش انا كنت بتعذب قد ايه؟.
سارة: اهو كلام, انتي لو كنتي ناوية تقولي كنتي قلتي.
قامت ميرنا من مقعدها ,تقول لهما.
ميرنا: ايه يا سارة؟, انتي سبتي المشكلة الاساسية وماسكة في ليه هي خبت, ماطبيعي انها تخبي لو كل مرة جت تحكيلك على حاجة , تعملي الي بتعمليه دا.
سارة: ماهي دي المشكلة, هي لو حست ان الموضوع مش غلط كانت حكت, لكن طول ما الواحد بيخبي , يبقي بيعمل حاجة غلط.
صاحت منى وهي على مشارف البكاء.
منى: ومين قال اني مش عارفة انه غلط, ماهو حصل وخلاص وهعمل ايه يعني؟, مفيش حاجة ترجع طعم ازازة البيبسي ولا انتي نسيتي يا ست سارة.
همت سارة بالرد الا ان دموع منى منعتها من نهرها, فتمالكت نفسها قليلا, تقدمت ميرنا من منى تضمها وتكفكف دموعها.
بعدما هدأت منى قليلا , قالت ميرنا.

ميرنا: خلاص يا منى, متفكريش دلوقتي في حاجة, وكويس اننا عرفنا في الاول , وعلى العموم احنا جمبك على طول, وقت ما تحتاجي لأي حاجة, هتلاقي مين يحبك قدنا؟, ولا ايه يا سارة؟.
ونظرت برجاء الي سارة التي تقف عاقدة ذراعيها في نهاية الغرفة, تحثها على تأييد كلامها, فقالت سارة بهدوء, مخاطبة منى.
سارة: انتي طبعا متأكدة من حاجة زي دي, ومش معني اني بتنرفز عليكي يبقي تبطلي تحكيلي لان دا هيخليني اتنرفز عليكي زيادة, وساعتها مش هتبقي مبسوطة.
نظرت منى الي سارة في امتنان , فعلى الرغم من ان الحديث كان جافا الا انه كان مرضيا بالنسبة لمنى, فهي لم تعد وحدها, صار لديها بعض الدعم المعنوي.
*********************
احمد: انا قلت اتصل اطمن عليكي, لا تكون سارة اكلتك ولا حاجة.
منى: لا يابني عادي, محدش قالي حاجة.
م*انا اصحابي رجالة ,متخافش عليا
احمد: حطيتي الحاجة عند ميرنا؟.
منى: ايوة.
احمد: طيب كويس, انا مش عارف سارة دي ممشياكو بالعصاية ولا ايه.
منى: يا احمد,الموضوع مش موضوع سارة, انا مكنتش عايزة اعرف حد مش اكتر.
احمد: وبما ان اصحابك عرفو , ممكن انا اقول لاصحابي.
أ*الي نصهم عارفين فعلا
منى: يعني هي واحدة بواحدة مثلا؟.
احمد: لأ خالص يا منى , انتي عارفة , انا كان نفسي من زمان انزل بميكروفون الشارع اقول انا بحب منى,بس انتي الي كنتي مسكاني, ودلوقتي افتكر من حقي اقول لحد وانتي مش شايفة ان ممكن حد يطمع فيكي ,لانك فاضية ,بس لو الناس عرفو انك الحكومة بتاعتي, محدش هيقدر يتكلم.
م*الحكومة بتاعتي؟؟؟,ايه الكلمة البيئة دي
أ*انت هتستأذنها؟
استأذنها مين مانا وانت عارفين ان الناس عارفة
امال انت بتعمل ايه دلوقتي؟
باخد منها بس تأشيرة اني اتكلم, وساعتها اقول الخبر انتشر
ماشي ,بس انا برضه مش متفائل
منى: طيب ,انت قول لاصحابك القريبين اوي وبس.
احمد: ماشي, عشان خاطرك بس.
منى: يلا بقي امشي عشان انا طالعة البيت, سلام.
احمد: منى.
منى: همم؟؟؟؟.
احمد: بحبك.
م*يااااااا دمك
منى: اوكاي ,باي.
أ*شفت, بتجيب لنفسك الكلام ع الفاضي, وهي ولا في الدماغ
هي بتفرح بس بتنكسف, انت بس الي مش عارفها, وبعدين مش مهم هي تقول حاجة, انا مش مستني منها حاجة
بتنكسف ومش مستني منها حاجة, انت قالقني , ايه يا معلم؟,انت حبتها ولا ايه؟
مالكش دعوة
على بابا ؟؟, حبتها يا اهبل
لأ لسه, بس انا عايز احبها , وملكش دعوة انت بقي
إقرأ المزيد

اخر البنات المحترمات الحلقه 38

الحلقه
38



اقتربت سارة وعلى وجهها امارات الدهشة , بعد ان تيقنت ان نظرها لايخدعها ,وان من يقف بجانب منى هو ايمو, فدنت منهما ولم تحاول ان تخفي دهشتها , ووجهت كلامها لمنى .

سارة: ايه يا منى فيه ايه؟, حصل ايه؟.
نظر اليها احمد بعداء, بعد ان تجاهلته ولم توجه له حتى التحية, وصمت.
استجمعت منى كل شجاعتها حتى تخرج الكلمات من فمها.
منى: سارة, انا كنت عايزة اشيل عندك حاجة.
سارة: ايه هي؟.
ترددت منى قبل ان تلتفت وتفتح باب سيارة احمد الخلفي وتخرج الهدية, فاتسعت عينا سارة في جزع وقد فهمت الامر كله دون ان ينطق ايا منهما, وعجزت قليلا عن الكلام , بينما كادت منى تموت خجلا من الموقف التي وضعت نفسها فيه.
سارة: طبعا مينفعش , ازاي هدخلها البيت , هيفتكروها جيالي.
قال احمد.
احمد: قوليلهم بتاعة منى.
نظرت اليه سارة بازدرداء وقالت.
سارة: مينفعش برضو , عندنا بيحبو مني وبيثقو فيها , مينفعش انزلها من نظرهم, وبعدين انا مش عارفة انتو ازاي فكرتو تخلوني انا الي اشيلهالكو, شايفني بقرون.
منع احمد نفسه بالكاد من الرد عليها, بينما تمنت منى لو تنشق الارض وتبتلعها , وقالت بصوت بالكاد خرج من شفتيها.
منى: طب هعمل ايه دلوقتى؟.
سارة: معرفش.
وصمت الجميع ,وقد ضاقت على منى الدنيا بما فيها ,وتبددت فرحتها بالهدية في لحظة ,وشعرت بالحزن يملأ نفسها , فقال احمد.
احمد: طيب هي ميرنا ترضي تشيلها عندها.
سارة: معرفش, كلميها اسأليه , لو كده اجي معاكي.
امتثلت منى لما يقولون وهي كالمسلوبة ,واتصلت بميرنا.
ميرنا: عايزة تشيلي ايه يعني؟
منى:.......هدية ....,هدية فالانتين.
ميرنا: ب..ت..ه..ذ..ر..ي.
منى: مش وقته يا ميرنا خالص, ينفع ولا لأ.
ميرنا: ينفع يا ست موني, مفيش حد في البيت ,ممكن تيجي تحطيها ,واخبيها لغاية ما تاخديها.
منى: بجد؟, طيب احنا هنجيلك اهوه, انا وسارة.
ميرنا : طيب مستنياكو.
بعد انتهاء المحادثة انفرجت اسارير احمد, فها هو كل شيء يعود لما يرام ,وبأكثر مما يرضي , فسارة علمت بالأمر, اما منى , فكانت تعلم جيدا ما الذي ينتظرها عند ذهابها لميرنا.
منى: طيب احنا رايحين لميرنا دلوقتى.
احمد: تعالو اوصلكو.
ردت سارة بحدة.
سارة: لأ احنا متشكرين اوي, كفاية خدماتك لحد كدة, احنا هناخد تاكسي.
أ*يا بنتي انزلي من على وداني , انا مابطيقكيش اصلا
*****************
في التاكسي , ساد صمت مؤلم, غرقت فيه كل واحدة منهما في افكارها , حتى رأت ان تقطعه منى , فقالت بصوت خفيض لسارة.
منى: انتي مبتكلمنيش؟.
التفتت اليها سارة ونظرت اليها لثواني ثم قالت بهدوء.
سارة: كنتي ناوية تقوليلي امتى؟.
احمر وجة منى ولم تجب ونظرت في الارض, فادارت سارة وجهها للشباك مرة اخري بعيدا عن منى.
******************
عند وصولهم لميرنا, لم تلتزم الصمت مثلما فعلت سارة, بل ادخلت منى البيت " بزفة".
ميرنا:ايه دا كله ؟, ايه دا كله؟, هدية في الفالانتين, وانا الي كنت فاكراكي عبيطة, طلعت انا العبيطة.
لم تجب ايا منهما , فامسكت ميرنا الهدية تقلبها يمين وشمال وتقول.
ميرنا: ودا مين الحساس اوي دا بقي ياست موني.
منى: احمد.
ميرنا: على صوتك , مين؟.
منى: احمد, احمد.
ميرنا: احمد مين؟, احمد امام؟, ايمو؟, لأ بجد.
علا صوت سارة لأول مرة منذ علمت بالامر, نهرت ميرنا.
سارة: انتي بتهذري انتي كمان.
ميرنا: بهذر ايه , انا عايزة اعرف ايه الموضوع من طقطق لسلامو عليكو.
واسقط في يد منى , تحت نظرات ميرنا المتسائلة ونظرات سارة الساخطة , ايقنت انها لابد ان تقص عليهما الامر كله , بدون زيادة ولا نقصان
إقرأ المزيد

يوميات اخر البنات المحترمات الحلقه 22

(الحلقه الثانيه والعشرون)



ترددت منى
طويلا قبل ان تقرر ان تتصل باحمد, بل لقد قضت اليومين كاملين في
محاولة لاتخاذ قرار , حتى انها لم
تذاكر للمادة المقبلة, وبالفعل اتصلت به.
منى: السلام عليك.
احمد: وعليكم السلام, ازيك يامنى؟.
منى:الحمد لله, عملت ايه في الامتحان؟.
أ*انا بتاع امتحانات برضه ,عيب عليكي
احمد: الحمد لله.
منى: كان
كويس؟.
احمد:لا, بس حليت.
أ*قصدي غشيت
منى: الحمد لله.
وصمتت .
أ*نفسي افهم مالك مخروسة ليه؟
احمد: انا كنت مستنيكي تتكلمي طول النهار, ومكنتش عارف انام بعد الامتحان , خفت
تطلبيني تلاقيني نايم .
منى: انا
قلت استني باليل تكون روحت وكده.
احمد: على
فكرة وحشتيني.
أ*اما اخليكي تنطقي
منى:
.....................
م* وبعدين بقي
احمد: انا ضايقتك؟.
منى: احمد, انا مش عايزاك تنشغل عن المذاكرة اليومين دول , وياريت تركز, عشان انا
عايزاك تنجح.
احمد: خايفة عليا؟.
م*انت بتلف تلف
وترجع لنفس الموضوع
منى: انت اذا مخفتش على نفسك محدش هيخاف عليك.
احمد: ماشي ياستي , انا من هنا ورايح هخاف على نفسي عشان انتي خايفة عليا.
منى: بقولك ايه
انا هقفل عشان بابا بينادي عليا, اوكاي.
م*اهو بدل مانفضل نلبخ كتير اقفل احسن
احمد: ماشي يا موني باي باي.
أ*طيب ابقي سلميلي على بابا
,ههههه
واغلق احمد السماعة وقد شعر براحة , بعد ان عادت خطته للطريق الذي رسمه.
اما منى فشعرت بعدم الرغبة في المذاكرة ولا النوم ولا اي شىء,فقط
شعرت بمشاعر عنيفة
لاحمد,لم تستطع السيطرة عليها.

****************

بعد الامتحان
الذي كان سهلا, شعرت منى برغبة شديدة في رؤية احمد, فخرجت من
الامتحان مبكرا علها تجده , ولكن
لسهولة الامتحان لم تخرج هذه المرة وحدها , بل خرج معها ميمي وميرنا , وقابلوا سارة وبقية
اصدقائهم, ووقفوا يتحدثون ,ولم تكن الكلية شبة خالية كالمرة السابقة ,بل كانت مزدحمة
فقد كان يوم الخميس, ولمحت احمد,الذي اقترب منهم يسلم عليهم ويسأل عن الامتحان فبادرته سارة قائلة.
سارة: انت ايه
الي جايبك النهاردة؟, سمعت ان امتحان امبارح كان رخم.
أ*الامتحان برضه الي رخم؟؟
احمد: اه,بس انا حليت الحمد لله
وانخرط على مضض في حديث مع حسان ولم يستطع ان ينفرد بمنى, بينما وافق
هذا رغبة منى في الا يتحدثا امام الناس وسارة على الاخص, ولكن قلبها كان له رأي آخر
فشعرت بالسخط لعدم قدرتها على التحدث مع احمد,فقد انسحبت سارة وميرنا من
المجموعة آخذين منى معهم.
وشدت سارة
على يد ميرنا وهي تقول.
سارة: ايه حكايتك بقي اليومين دول؟
,مازن لازقلك بطريقة مش طبيعية.
ميرنا: ماتسبيه
يلزق, انا خسرانه ايه.
سارة: ياسلام ياختى, وهو عايز منك ايه؟.
ميرنا: مش عايز حاجة, هو عاملي فيها مش واضح بس انا فاهمة كويس هو عايز ايه؟
سارة: يعني
ايه؟.
ميرنا: بيكلمني كل يوم في التليفون , وبيقعد يرغي وكده عاملي فيها
اصحاب, بس انا فاهماه وحافظة الحركات دي.
سارة:وهو فيه اصحاب بيتكلمو في التليفون بالساعات.
م*اوببباااااا
ميرنا: ماهو عشان كده انا سايباه يجيب اخرة وعاملة مستعبطة, لان زي ماقلتي مفيش
اصحاب بيتكلمو في التليفون
بالساعات , كلهم بيعملو كده في الاول,هو اكيد معجب بس داخل داخلة
استظراف, فخليه لازق.
سارة:وانتي بقي بتتصلي بيه؟.
ميرنا: لا طبعا, مين دا الي اتصل بيه؟,الذي عايز يتكلم يا حبيبتي يتصل هو.
سارة: صحيح, هو فيه ولد هيصرف على بنت الا اذا كان عايز حاجة.
ميرنا: يصرف عليا ايه؟, انا مبيجبليش حاجة.
سارة: والتليفونات دي مش مصاريف
, ولا انتي فاكرة بتكلمي السنترال الدولي, ياحبيبتى الولد ما بيعملش
حاجة الا ومستني منها مقابل,
مش كده يا منى؟.
منى: هه؟.
التفتت ميرنا لمنى ,وقالت.
ميرنا: البنت دي مش رومانسية خالص, بتحول الحاجات الحلوة وتخليها
وحشة بطريقة غريبة.
ثم قالت لسارة.
ميرنا: عشان كده عمرك ما هتحبي.
سارة: ومين قال ان انا عايزة احب, انا مش زيك عايشة عشان احب, الحب
وسيلة مش غاية في حد ذاته ,وبعدين الي بتعملوة دا مسموش حب اسمة مصاحبة ومسموش ارتباط
زي مابتقولو, انا الارتباط الوحيد الي اعرفه بيبقي بالدبل, وفي الشمال كمان.
ميرنا: انتي معقدة بجد, مش كده يا موني.........,هااااي يا بنتي انتي مش
معانا خالص.
م* لا دانا معاكو اوي
منى: لا انا سامعاكو.
سارة:وبعدين انا مشفتكيش حبيتي قبل كدة يا ست ميرنا.
ميرنا: ليه هو انا هبلة؟..
سارة: ايوة , انتي بتفضلي
توقعي الولاد فيكي وبس اول ما الولد يقولك بحبك تسبيه, زي العيال الصغيرة تفضلي شبطانة في
الحاجة لحد ما تبقي بتاعتك ساعتها ترميها.
ميرنا: مش احسن من اني انا الي احبهم وبعدين يسيبوني هما , سيبك منها يا منى اسمعي كلامي انا
الولاد كلهم سكتهم البنت الي تتقل عليهم.
سارة: بقولك ايه ما تلعبليش في دماغ البنت دي مش زيك, خليها في الي هي فيه.
م*ايوة خلوني في الي انا فيه
ميرنا: عقديها معاكي عقديها.
ومسحت سارة على رأس منى وقالت.
سارة: متسمعيلهاش يابنتي دي بايظة اصلا, ربنا يهديكي انتي ويسبتك.
م*منا اتسبت خلاص من زمااااااان
ميرنا: ربنا يهديكي انتي وتفهمي ان الدنيا كلها كده وانتي وست منى بتاعتك بس الي كده.
م*اه ياني, انا مش
عارفة انا صح ولا غلط , مازن بيعمل زي احمد ولا دا وضع تاني, وسارة عندها حق ولابجد متعقدة,
وميرنا فاهمة صح ولا غلط, انا مش فاهمة حاجة, انا تعبانه اوي ومحتارة اوي
.
_________________
جدد حياتك مع ... فريندس ...
إقرأ المزيد

يوميات اخر البنات المحترمات الحلقه21

(الحلقه الحاديه والعشرون)




سارة: ها , مفيش جديد؟
افاقت منى من شرودها وردت متسائلة.
منى: جديد في ايه؟.
سارة: ايمو؟.
ارتبكت منى لدي نطقها الاسم وقالت.
منى: لا طبعا مفيش جديد.
م*مبحبش اكدب
عليكي
وعايزة تقوليلها الحقيقة عشان تزعقلك
لا , بس مش كنت محتاجة اقولها
لا مش محتاجة تقوليلها ولا حاجة, شفتى عملت فيكي ايه اخر مرة , خلتك
في الاخر انتي
الي تتصلي بالولد
سارة: احسن برضة يعني كل حاجة تمام؟
منى: اه تمام.
سارة: وانتي من جواكي, حاسة ناحيته بحاجة.
منى: لا , خالص .
سارة: الحمد لله, انا مش قلتلك اول ما تشيليه من دماغك هتتحل المشكلة.
منى: فعلا , ماهي
المشكلة اتحلت.
م*اه ياسارة لو تعرفي
سارة:انتي مش في لجنتي صح؟.
منى: لا يا
ستي انا مع ميمي.
سارة: ايه دا هو ميمي اسمه ميمي بجد؟.
منى : ايوة يا ستي بجد.
سارة : ههههههههههههه, الله يكون في عونك
.
منى: وميرنا كمان, انتي معايا صح؟.
ميرنا: اه احنا في المدرجات مش كدة.
سارة: طيب اشوفكم بعد الامتحان بقي, عند الكافيتيريا , اوكاي.
ميرنا: اوكاي , يلا بينا يا منى.

**************

لم تدر منى ماالذي كتبته في الامتحان,فقد كان عقلها شاردا تماما,تفكر في احمد,
تري مالذي حدث منذ ليلتها يا
احمد؟؟, هل تحبني حقا؟.
خرجت قبل نهاية الوقت وقد كتبت القليل حتى ان ميرنا كادت تصرخ عليها وهي خارجة,
لان الامتحان كان طويلا وصعبا ,ولكنها كتبت ما تعرفه ولم تشغل بالها بملء الورقة كما يقولون.
اتجهت للكافيتيريا تطلب قهوة, فقد احست بالصداع يكتنف رأسها بعد ليلة من مجاهدة نفسها
للتفكير في احمد وليس في
المذاكرة.
وكأنه أبي الا ان يظهر امامها لدي تفكيرها فيه, فما كادت تتجة للكافيتيريا حتى لمحته
متوقفا هناك يرقبها بعين لا تطرف, اقشعر بدنها , هذا مالم تحسب له حساب ما الذي اتي
به اليوم؟.
اقتربت منى من مكان احمد , متصنعة الهدوء والقت عليه السلام ثم شرعت في طلب قهوتها ,بينما
لم يتحدث هو منتظرا اياها في صبر,
حتى انتهت واخذت القهوة, وسارا ببطء ودون كلام للمقعد بجانب
الكافيتيريا.
قطع احمد الصمت
متسائلا.
احمد: الامتحان كان حلو؟.
اشارت منى برأسها نفيا وهي ترشف القهوة وقالت.
منى:لأ, كان
طويل.
فنظر في ساعته وقال في جزع.
احمد: وانتي ايه الي
خرجك دلوقتي ؟,دا لسه تلات اربع ساعة.
نظرت اليه نظرة
خاوية وقالت .
منى: كتبت الي عرفته ومكانش فيا دماغ ارغي , الي يحصل يحصل بقي.
ثم عادت لقهوتها , وساد صمت قصير
قطعته منى.
منى:انت ايه الي جابك النهاردة مش امتحانك بكرة؟.
نظر اليها وقال
بهدوء.
احمد: مش عارفة انا جيت ليه؟.
خفق قلب منى ,واشاحت بوجهها
بعيدا عنه , ولم تجبه, ثم قالت.
منى: انت عندك
امتحان بكرة؟.
لم يجبها احمد انما قال.
احمد:انا جيت اطمن عليكي.
م* ردي يافالحة
احمر وجة منى ولم تستطع الاجابة, فقال احمد.
احمد:منى بصيلي انا بكلمك.
التفتت اليه على مضض.
منى:مش المفروض تروح تذاكر.
احمد: انا
مش عارف اذاكر, انتي مش معقول مش حاسة بيا, يا منى احنا عدي علينا
سبع ايام من اخر مرة اتكلمنا,
انا منمتش فيهم, مش عارف انتي عاملة ايه ولا بتفكري في ايه, كنت هتجن, انتي عارفة انا منعت نفسي
كام مرة اني اتصل بيكي تاني, ومش عارف سكوتك دا يعني ايه ؟,
انتي رافضاني ولا قابلاني ولا ايه بالظبط؟.
أ*ايوة انتي رافضاني ولا لأ؟,ساكتة ليه؟؟؟
وقفت منى مشيحه بوجهها عنه.
منى: احمد , ربنا يخليك انا مش قادرة اتكلم خالص , عندي صداع ودماغي هتفرقع.
م*وكل دا بسببك فمتكملش عليا
فرد احمد
متصنعا الاقتضاب.
احمد:انا فهمت خلاص, انتي بتهربي منى , انا اسف يا منى ان كنت ضايقتك, مع السلامة.
أ*متبصش وراك,ايوه هتنده عليك اهه
وسار مبتعدا منتظرا نداء منى.
م* انتي
هتسبيه يمشي زعلان, انتي مجنونة , حرام عليكي دا عنده امتحانات
منى:آآ...أحمد..
أ*هو دا الكلام
فالتفت راسما تعبير الحزن على وجهه.
فارتبكت منى , ولم تتحدث , فنظر اليها في تساؤل , فلم تتكلم ولكنها نظرت
اليه راجية الا يمشي وان لم تتكلم , وكان هذا يكفيه,
فقال.
احمد: انا هروح اذاكر عشان عندي امتحان , بس هستني تكلميني بكرة تسألي عليا.
والتفت تاركا اياها حائرة خلفه.

*************

أ*شكلك يا منى هتتعبيني معاكي وانا الي كنت قلت خلاص , ربنا يسامحك يا
شيخة
ايه انت هتسكت بعد التعب دا كله؟
اسكت مين ياراجل انا وراها وراها, دانا الوقت الي ضيعته عليها كان
زماني مظبط فيه اربع بنات

إقرأ المزيد

الحلقه 20 من اخر البنات المحترمات


(الحلقه العشرين)

أ* انت ليه اتسرعت, مكانش المفروض تنطق دلوقتى خاااااااالص
اعمل ايه بقي الي حصل
اديك اتدبست والبت ما نطقتش,وممكن الموضوع كله يتفرقع دلوقتى, مش كنت تستنى تتأكد انها بتحبك
بتموووت فيا , ايه رأيك بقي
طب لما نشوف
.............................
...................
تفتكر هي هتعمل ايه دلوقتى
انا عارف في المصيبة الي انت هببتها دي
بس انا كنت بتكلم بجد , انا نص الكلام الي قلته حقيقة مش كده برضه
والله يا حبيبي انت ادرى بنفسك , انت هتقع لي فيها وتيجي تستنجد بيا؟
انا موقعتش فيها بس هي عاجباني بجد
طيب بص انت تكمل عليها النهاردة متسبهاش عشان تبقى ضربت على الحديد وهو سخن
ماشي, باليل ابعتلها الرسالة, قشطة كده يا كبير؟
قشطة يا ايمو
****************

م* يانهار ابيض ....وابيض ليه دا اسود
ايه ايه ,مالك كده عاملة مناحة, مش تحمدي ربنا
على ايه؟,انا مش فاهمة حاجة
انتي هتستعبطي , الواد وطلع معجب بيكي زي مانتي معجبة بيه ,ايه الي حصل بقي , دلوقتى لما اعترفلك بقي كخة, كان عاجبك بس وهو تقلان عليكي
لا طبعا, بس هو .....مش عارف ينقي الوقت, حد يخبط حد بالكلام كدة, وعامل زي الراديو معرفتش ارد عليه
مش انتي الي عملتي فيها خرسا, الواد قعد يكلمك وانتي ساكته
كنت هقوله ايه يعني, وانا والله كمان دايبة فيك تعالي نتجوز
لا, بس كنتي متبانيش هبلة اول مرة تسمعي كلام حلو
طيب ما هو مكانش اول مرة اسمع كلام حلو
امال اتغابيتي ليه؟
اهو الي حصل بقي, المهم دلوقتى هنعمل ايه؟
انا مالي, شوفي انتي عايزة ايه
مش عايزة حاجة
ياسلام, تبقي هتموتي على الولد واول ما يقولك كلمة حلوة تقولي ,معلش مش عايزة حاجة
اعمل ايه انا طيب
تحضري كلمتين تردي عليه بيهم ,لانه هيفتح الموضوع دلوقتى او بعدين
اقوله انسي يا احمد احنا اصحاب صح؟
يا سلام هيقوم احمد ينسي وترجعو اصحاب تاني
ايوة
يا حلاوتك, اولا كدة,بعد الي حصل دا مبقاش ممكن ترجعو اصحاب اصلا, ثانيا لو رفضتيه ممكن متشوفيهوش تاني خالص
ياخبر ابيض
امال انتي فاكرة ايه, ثالثا لو قلتيله مع السلامة ممكن يتكلم عليكي ويقول كانت بتكلمني بالساعات على التليفون وهو عنده حق
كنا بنتكلم عادي , احنا عمرنا ما اتكلمنا في حاجة خارجة
انتي هتضحكي عليا ولاعلى نفسك, هو فيه اصحاب بيتكلمو في التليفون بالساعات
مش كان في الاول عادي ردي ردي, دلوقتى الكلام اتغير؟؟
ياحبيبتي انتي كنتي فاهمة من الاول بس كنتي عاملة مستهبلة,انا كنت بنصح وانتي الي بتعملي الي انت عايزاه, انتي الي كنتي عايزاه يقولك كدة
انا؟؟؟؟؟
لا ,انا؟؟؟, طبعا كنتي عايزاه وكنتي بتشجعيه , واهو الي انتي عايزاة حصل , شوفي بقي هتردي تقولي ايه, ومتطلبيش منى اطلعك من المشكلة
انا عايزة نفضل اصحاب وميفتحش الموضوع تاني
لو شايفة انه ممكن جربي
يااااااربي اعمل ايه, انا محتارة اوي
وفرحانة اوي
نعم؟؟؟
ايوة, تنكري انك فرحانة
وانا هكدب ليه, طبعا فرحانة ,بس برضة محتارة
خلاص سيبك انتي وشوفي هو هيتصرف ازاي
صح كده, اما اشوف هو هيعمل ايه ,مش يمكن يطنش على الموضوع خالص
ايوه كده

قاطع حبل افكارها صوت رسالة على الموبايل , فتحتها فاذا بها من احمد:
"بحبك"
إقرأ المزيد

الحلقه 42 من اخر البنات المحترمات

الحلقه
42


احمد: يا منى انا قلتلك ميت مرة , متقفليش ف وشي السكة بالطريقة دي تاني, لما حد يدخل عليكي كملي كلام عادي, يعني هو حد هياخد السماعة يتأكد انتي بتكلمي بنت ولا ولد.
منى: مبعرفش يا احمد, بتلبخ, مببقاش عارفة اتكلم , فبقفل.
احمد: مانتي لازم تتعودي, احنا مش هنفضل نقطع في الكلام كدا, مش كفاية مش عارف اشوفك, بقالنا تلات اسابيع في الاجازة وانا مبشوفكيش الا لما اكون معدي تحت البيت تطلعيلي من الشباك, وبتدخلي في ثواني, او لما بتبقي خارجة مع اصحابك بعدي اسلم عليكو وبيبقي ف ثواني برضة, ماهو كدة مينفعش, انتي لازم تشوفي حل بقي.
منى: يا احمد مش كل شوية هقلك, والله العظيم ماينفع, انا مينفعش اخرج معاك لوحدي ابدا.
احمد: انتي خايفة من ايه دلوقتى؟, ممكن افهم؟ , خايفة من اخوكي؟ , يعني هو مثلا خايف عليكي وانا مش خايف عليكي.
منى: مش كدة, بس هو مش هيفهم الوضع, هيتعصب ويتنرفز من غير ما يسمع.
احمد: يا منى انتي متبحبنيش.
منى: ليه بتقول كدا؟.
احمد: عشان انتي لو كنتي بتحبيني كنت فكرتي فيا شوية, كنتي قلتي معلش ,اجي على نفسي عشان خاطر احمد الي مبيفكرش الا فيا, كنتي رحمتيني بجد من الي انا فيه, يا منى انا مبعرفش انام , انتي واحشاني بطريقة تجن , فكرة اني مش هشوفك الا كل شوية اسابيع هتخنقني , وانتي عارفة الي هيجنني اكتر , انك مش فارق معاكي, تشوفيني او متشوفينيش, دانتي حتى لما بعدي اشوفك بتطلعي عيني علشان اسلم عليكي ,وبيبقي معاكي اصحابك, الوضع دا مش هيفضل كدا لغاية الدراسة, لان انا بالشكل دا ممكن يحصلي حاجة.
أ*ودي تمثيلية من بتوع زمان ولا بتتكلم جد؟؟؟
لا انا بجد هتجنن, البنت انا مش في دماغها خالص, كأني جوز امها وبعذبها لما بشوفها
قلتلك, هو انت لسه شفت حاجة من تقل البنات
تقل ايه؟, ماهي مصيبة مايطلعش دا تقل, وتطلع هي فعلا تلاجة بالشكل دا
يا بابا انت الي عودتها على كدة, انت نسيت هي جت ازاي , بالعين الحمرا, وريها العين الحمرا تاني, ولا انت نسيتها مع الي نسيته ياسي روميو
لا مانسيتش, بس قلبي مش مطاوعني
لا بقولك ايه , قلبك دا تديله بالجزمة , انت عايز تورطنا, ربيه لربيهولك
حاضر هربيه, بلاش انت بس تتنرفز
منى: يا احمد, انت مش فاهم , الوضع صعب, مؤمن لو شم خبر , ممكن يموتني , وبعدين انا مقدرش اعمل ف اخويا كدة ,اخرج مع ولد من وراه.
احمد: لكن معندكيش مشكلة تعملي فيا انا كدة , تسيبيني زي الغلبان من غير ما تفكري فيا, انا كنت فاكر اني عندك اهم من كدة.
منى: احمد,.......انت مهم عندي , والله العظيم مهم , ومتفتكرش اني مضحتش , انا مش ماشية في الشارع بقول يا ولاد كلموني , انا كفاية عليا اني بكلمك اصلا, دي في حد ذاتها تضحية كبيرة وانت مش واخد بالك, اني اخبي على اهلي, وان الناس واصحابي يبقو عارفين عني حاجة زي كدة, دي تضحية , واني احس اني بسرق كل مرة بشوفك فيها دي تضحية.
م*يا احمد انت مش فاهم, الخوف ممكن يضيع مشاعر كتير حلوة كان ممكن احسها في وجودك
خليكي , ابردي عليه اوي, خليه يشوف غيرك
بس انا بجد مش هينفع اخرج معاه
وفيها ايه يعني , مانتي كنتى بتشوفيه في الكلية كل يوم
في الكلية حاجة تانية, كل الناس بتبقي موجودة
احمد: مني , الي بيحب ما بيخافش, انتي لو بتحبيني بجد , مكنتيش عديتي التضحيات , لكن انتي بتعامليني مأني غريب, كل حاجة محسوبة عليا, وكل حاجة بتعمليها كأنك بتتفضلي بيها عليا , انا مش هتكلم ف الموضوع دا تاني عشان انتي كل مرة تزعليني, بس انا هسيبك تفكري كويس, انتي عايزاني بجد ولا لأ , يامنى دانتي ماقلتليش بحبك ف حياتك الا مرة واحدة, دي برضة من التضحيات؟, ولا انت مش شايفة اني بضحي لما براعي ظروفك, بس مش كدة, انا عشان بحبك عايز اشوفك , انتي الي مش حاسة نحيتي بحاجة عشان كدة مش فارق معاكي ,ودا باين ي معاملتك ليا , بس انا مش هضغط عليكي اكتر من كدة.
م*ياربي بقي
منى: يعني ايه؟.
احمد: يعني الي انتي عايزاة اعمليه, عايزة تشوفيني كلميني, مش عايزة , انا برضه هيبقي مش فارق معايا, اشمعني انتي , اتعلم منك شوية.
منى:يا احمد متبقاش قاسي عليا كدة, المفروض تراعيني.
احمد: انا راعيتك ,بس انتي الي مش عايزة تراعيني, انا عشان الولد المفروض اتنازل,بس الي بتعمليه دا مفيهوش حتى اهتمام , دانا بكلمك بالعافية ونص المكالمة بتقفلي ف وشي عشان مؤمن دخل عليكي الاوضة ,انا بجد مش مطمنلك.
منى: انت عايز تتخانق من مفيش؟.
احمد: كل دا ومفيش؟, على العموم انا قلتلك الي عندي وانتي حرة,والي يريحك اعمليه وانا موافقك عليه.
منى:..............
م*بتبقي غبي اوي لما بتزعل
احمد: عايزة حاجة يامنى؟.
منى: لأ شكرا.
م*كفاية الي انت قلته
احمد: طيب , مع السلامة.
واغلق الخط قبل ان ترد السلام.
أ*انا مش عارف اسقفلك ولا اعملك ايه ,بس الي انت عملتة كان مية مية
البنت دي هتجنني
ولا تجننك ولا حاجة, والله هي الي جابته لنفسها,عايزة تلعب بالنار وتفضل في السليم, صاحب بالين كداب
بس انا مش عارف هي ممكن تتصرف ازاي, اول مرة ابقي مش متوقع اتصرفاتها ,مصيبة لا متكونش بتحبني بجد
ومصيبة ليه؟, دي مصيبة لتكون انت بقيت بتحبها
طيب مانا بحبها
انت ايه يابابا؟؟؟؟,انت بتستهبل؟؟؟
لا والله ما بستهبل , انا بحب منى بحبها بجد, بحبها والله العظيم بحبها
الله يخرب بيتك , انت مبتتعلمش ابدا ؟, انت عارف يعني ايه بتحبها, يعني هتفضل معاها بس, يعني مفيش تظبيط, ومفيش بنات, لأ وجاي تحبلي مصيبة معاك في الجامعة, يعني مراقباك في الرايحة والجاية , وهتفضل متشعبط فيها كده وهي قالباك , انت هتجيبلي الكافية على فكرة
مش مهم , كل حاجة تهون , المهم انا بحبها دلوقتى, مش لازم افكر في بكرة , انت بس بتخوفني , لانك مش طايقها من الاول ,بس انا مش ناوي اسيبها
وهو انا جبت سيرة انك هتسيبها, انت مش هتلحق يا جميل , لان واضح ان البت هترجع لعقلها وهتسيبك هي, اول ما تحس انك مدلوق عليها ,خليك انت بس تقلان اليومين دول , وبعدين نبقي نشوف مصيبة بحبها دي
التقط تليفونه المحمول , ليري الرسالة التي وصلت له.
"متزعلش منى يا احمد ,انا مغيرتش رأي لان الي مينفعش لسه مينفعش , بس انا بفكرك اني بحبك"
أ*شفت ,بتحبني
وكانت خرسة؟, مش عارفة تقولهالك بنفسها ؟,لازم تكتبها يعني, بثبتك يا خايب
برضة مش هتبوظ فرحتى , بتحبنيييييييييييييييييي
إقرأ المزيد

الحلقه 41 من اخر البنات المحترمات

الحلقه
41


منى: ايه يا بنتي ,انتي شكلك النهاردة زي المضروبة علقة.
ميرنا: بس يا منى ماتفكرنيش, دا امبارح كان يوم اسود.
منى: ليه ؟, خير.
ميرنا: الجزمة الي اسمه مازن, معرفش يعمل فيا ايه, قام قال يوصل عندي في البيت اني كنت ماشية معاه, وقعد بقي يزود تحابيش من عنده , اني كنت بنزل اقابله وبتاع وبنحب بعض من زمان ,وانه كان عايز يخطبني وانا قلتله لأ ,وقال ايه مش عايزة استناه السنة الي بقياله, وانه بجد بيحبني ,وعايز يتقدم في البيت.
منى: يخرب بيت دماغه, اهو دا اخر حاجة ممن الواحد يتخيلها, الواد دا مجنون ولا بيستهبل؟.
ميرنا: بس بقي ,والبيت قام على رجل, اخواتي بيقولولي وماله مادام كويس, وبابا بيزعقلي ازاي معرفتهمش في البيت , وسحبو منى الموبايل عشان افكر في الغلطة الي عملتها, بقي ولد يقولي اخطبك اقوله خلينا متصاحبين احسن.
منى: نعم؟؟؟,هو دا الي بيزعقوا عليه؟.
ميرنا: امال انتي فاكرة ايه؟, انا قاعدة امبارح ازعق واعيط لاني بحاول اقنعهم اني مبحبوش ومش عايزاه, وهما مصرين اني كان لازم اعرفهم, وفيها ايه لما نخلي الموضوع رسمي مادام دي اخر سنة ليه في الكلية.
نظرت اليها منى في دهشة ثم انفجرت في الضحك.
منى: ههههه,سوري, ...هههههه...,بصراحة ,الموضوع يضحك , والي حصل ميتصدقش , بقي هما بدل ما يرزعوكي قلمين , عايزين يجوزوكي الواد,ههههههه, اما مقلب , انا مش عارفة اقولك ايه بصراحة, الواد دا لعبها صح, وجت معاه في الجون ,بجد, ولا الي بيلمو الموضوع ويجوزوهم في القسم.
ميرنا: انا ناقصاكي انتي كمان , مش كفاية عليا لما سارة تعرف.
منى:ههههههه, مبروك عليكي , ومنقي في ايام الامتحانات , بيخدمك يعني.
ميرنا: دا واد واطي , انا بقي هطلع كل دا عليه, بس افوقله.
منى: بس مش غريبة ان اهلك عادي متقبلين فكرة انك بتحبي واحد , ومش مهم مادام هو ناوي يتقدم.
ميرنا: يا بنتي انتي متعرفيش ,عندنا في البيت كله بيحكي لكلو, وكانو متضايقين اوي اني مبحكيلهمش حاجة, ومش مصدقين ان فعلا مفيش حاجة, فالموضوع دا عمل زي ما يكونو قفشو قفشة , والمشكلة ان المقلب اتقلب على دماغي انا.
منى:بس انتي مش كنتي بتقولي ان اخواتك صايعين وكده, ويا ما لفو, المفروض يكونو شداد عليكي.
ميرنا: ماهو عشان هما لفو ودارو , عايزين يلموني اوام اوام ,ويشوفو لو بحب حد , مفيش مشكلة انهم يسهلو الدنيا عشان اخده ومتعذبش كتير, ونخلص بقي.
منى: ياااه , دانتو الدنيا عندكو غريبة خالص, انا في البيت عندي لو مؤمن شم خبر اني بكلم ولد ممكن يدبحنى ويعلق رقبتي على باب البيت.
ميرنا: والله اخوكي دا بجد راجل, طب دانا كان نفسي امبارح حد يقوم يمد ايده عليا ,عشان احس فعلا انهم خايفين عليا.
منى: بيتهيألك , دانا لو كان عندي اخواتك دول , كانت بقت الحياة وردي , وكنت عرفتهم باحمد, وكنت اطمنت حتى.
ميرنا: صحيح ,وهو احمد مقالكيش انه ممكن يعمل حاجة, يتقدم او حاجة؟.
منى: يتقدم مين يا بنتي, دا يعدي السنة دي بس ويبقي لسه قدامه سنة كمان , وهو بينجح على كف عفريت, اقوله ييجي فين, دا كان بابا رماه برة ورماني معاه.
ميرنا: انا مبقلكيش ييجي بكرة, انا بقلك لمح؟, بين استعداده ؟, عمل حاجة؟.
منى: لأ, وانا مبجيبلوش سيرة حاجة زي كدة, ليفتكر اني بضغط عليه من اولها, وانا عايزة اكون سابورتيف على قد ما اقدر عشان ينجح السنة دي.
ميرنا: بس لازم تعرفي نيته.
منى: منا مش عارفة اعمل ايه؟.
ميرنا:....... استني ارد ع التليفون.......الو .......ايوة يا سارة , احنا طلعنا من الامتحان, ........قدام الكافيتيريا ....... انتي فين؟, ...شايفانا ؟.....طيب.
التفتت منى ناحية سارة التى وصلت لهما.
سارة: ايه النظام ؟,عملتو ايه؟, طلعتو بدري يعني.
منى : الامتحان كان سهل , مكانش طويل.
التفتت سارة ناحية ميرنا.
سارة: وايه الموبايل المعفن ده؟, فين موبايلك.
ميرنا:لأ دي حكاية كدة , لما تقعدي ابقي احكيهالك.
*************************
منى: احمد , بالله عليك روح ذاكر , مش عايزاك كل امتحان تطلع تقولي انا محلتش.
احمد: يعني الساعتين الي هروحهم بدري هيغيرو حاجة؟, ما الذي ذاكر ذاكر من زمان, وبعدين انا عايز اقعد معاكي شوية.
منى: لا يا احمد, انا نفسي هروح, عشان منمتش امبارح وهموت وانام , وانت ترجع تذاكر , قدامك النهاردة وبكرة , ويوم السبت تمتحن , ابوس ايدك يا شيخ تنجح السنة دي .
احمد: يا موني يا حبيبتي ,انا هنجح السنة دي عشان انا باخد في كل سنة سنتين, وانا بعيد , فخلاص مش حدوتة بقي اقعد اعيد فيها.
منى: طيب قول ان شاء الله ,...... ازي رشا؟.
احمد: كل امتحان ترجع معيطة, والبيت يتقلب عشان خاطرها ,كأن محدش امتحن ثانوية عامة الا هي, واسكت يا احمد اختك بتذاكر, وروح وديها الدرس وجيبها من الدرس, بقت حاجة تقرف.
منى: هي عندها امتحان النهاردة؟.
احمد: اه , ماتكلميها تسألي عليها.
منى: لأ طبعا , اكلمها ازاي.
احمد: وليه لأ , دانا بحكيلها عليكي على طول, وهي نفسها تبقي صاحبتك, خدي كلميها.
منى: لا اتكسف , انا ماليش فيها اوي.
احمد: طيب بصي انا هكلمها وتاخدي تسلمي عليها انتي.
منى: ماشي .
واخرج احمد موبايله يتصل باخته, وناولها السماعة وهي تفكر.
م* ماهو اكيد ناوي يخطبك, هو فيه ولد بيعرف اخته على واحدة , وهو مش ناوي يخطبها
مش كده برضة؟
وبعدين مكلمها عنك يعني معرفهم في البيت
انا معرفش هو معرفهم في البيت ولا لأ
اكيد, الولد دا نيته سليمة , وهتقولي انا قلتلك
ياااااااااااارب
إقرأ المزيد

الحلقه 40 من اخر البنات المحترمات

الحلقه
40


بعد عدة اسابيع, بعدما اطمأنت منى لعودة المياة الي مجاريها بينها وبين صديقاتها , شعرت ببعض الهدوء النفسي والاستقرار في علاقتها باحمد وبمن حولها, ولكنها شعرت ببعض الغموض, فالناس يبدو انهم يعرفون حكايتها هي واحمد , ولكنهم لا يصرحون لها بذلك, شعرت بان الوضع غير مريح, فهي صرحت لاحمد باخبار اقرب اصدقائه فقط , فلم يتهامس الناس عليها ؟,ويتكلمون عنها من خلفها؟, وتذكرت شعورها السابق, حين رآه الناس معها عند الدرس, في هذه الفترة كان يمكن ان تقاوم بكل قوتها,اما الان فاذا قال لها احد شيئا , فلن تستطيع صده او الرد عليه.
****************
ميمي: الولد دا لو مضايقك يا ميرو, انا ممكن اضربهولك.
سارة : ياشيخ روح ,انت قادر ع اللبانة الي ف بقك اصلا.
ميرنا: لا , ميرسي يا ميمي , انا مش متضايقة خالص , اعلى ما ف خيله يركبه.
منى: ازاي يا ميرنا , دا ماشي وشه عامل زي الي مش ناوي خير خالص.
ميرنا: هو لو كان قادر يعمل حاجة كان عملها.
قطع كلامهم صوت وائل من خلف منى.
وائل: ازيك يا ميمي ,ازيك يا منى.
منى: استاذ وائل ؟؟, ايه دا؟, ازي حضرتك؟.
وائل: الحمد لله, ايه؟, امتحاناتك امتى؟.
منى: بعد اسبوعين ان شاء الله.
وائل: طيب ربنا معاكي, انتي معانا طبعا السنة الجاية.
منى: اه طبعا , هو انا كان ممكن اعدي الترم الاول لولا حضرتك.
وائل: ماشي يا ولاد , عايزين حاجة ؟.
منى: ميرسي يا استاذ وائل.
ميمي: انت لو مروح , وصلني معاك.
وائل: انت على طول لزقة اكيد, ايوة يا سيدي مروح اتفضل قدامي.
ميمي: اخص عليك يا وائل ,دا الجيران لبعضيها.
وائل: اشمعنى انا مبشوفش منك جدعنة ابدا, دايما استلياح , اتفضل يا سيدي قدامي, بعد اذنكو يا بنات.
ميمي: باي جايز, اشوفكو بكرة.
بعد انصرافهم.
ميرنا: مين الواد الجامد دة؟.
منى: دا وائل , كنت باخد عنده قانون الترم الاول.
ميرنا: هو العسل دا؟, طيب ماخدتنيش معاكي ليه؟.
سارة: خليكي في المصيبة الي انتي فيها الاول, انتي عملتي ايه في مازن خلاه يبصلك بالطريقة دي وهو ماشي؟.
ميرنا: مفيش, قلتله يلا مع السلامة.
منى: ازاي.
ميرنا: اصله صدق نفسه , جاي يقولي نتقابل بره وبتاع, قلتله صحيح انت فكرتني, انا اصلا كنت عامله عليك فيلم عشان اردلك الي عملته فيا , بس.
سارة: وعمل ايه؟.
ميرنا: قعد يزعق ويهلل , ويقول انا هعمل وانا هسوي, بس انا عارفة اخره بيطلع يطلع وينزل على مفيش.
منى: وانتي مش خايفة يعمل حاجة, دا شكله مجنون.
ميرنا: كبيره ايه يعني؟, هيعمل زي المرة الي فاتت؟؟,محدش هيصدقه.
سارة: متعتمديش على كده, دماغ الولاد مبتسكتش, وهو مش هيغلب يعني انه ينتقم منك.
ميرنا: يبقي يوريني شطارته, اهو عرف هو بيلعب مع مين.
سارة: ربنا يستر عليكي, عشان انتي دماغك دي , مش هتجيبها البر.
ميرنا: ليه يا ست سارة, عشان سبته,كنتى عايزاني افضل معاه.
سارة:بتتريأي؟, انتي الكلام معاكي مفيش منه فايدة.
ميرنا: ليه؟, عشان انا مش منى هانم, يبقي كل الي بعمله غلط, لكن لما منى تغلط نطبطب عليها, ونقول معلش,المرة الجاية خدي بالك.
منى: جري ايه يا ميرنا , وانا مالي؟.
سارة: وانتي شايفة ان انا مبسوطة من الي منى بتعمله ,وبقولها برافو, انا كنت فاكراكي اعقل من كده.
ميرنا: سبتلك العقل, ربنا يخليهولك.
وانصرفت غاضبة.
منى: مالها دي؟؟.
سارة: انا عارفة, مجنونة, ومش عارفة ان الي بيعند بيعند على نفسه.
واثناء الحديث ,ظهرت شيرين كالاعصار, وبدون مقدمات جذبت منى من ذراعها بعيدا عن سارة , و اوقفتها امامها, وقالت بغضب شديد.
شيرين: ممكن افهم ايه الي انا سمعته دا؟.
منى: فيه ايه يا شيرين مالك؟.
شيرين: ايه الي بينك وبين احمد؟.
امتقع وجه منى بشدة, هذا ما لم تحسب له حساب, مواجهة شيرين.
منى:..............مين الي قالك؟
شيرين: هي المشكلة في مين الي قالي؟؟؟؟؟,انتي مبتفهميش يا بنتي انتي , انا مش حذرتك؟ , مسمعتيش كلامي ليه؟,انتي عايزة تتمرمطي وبس.
منى:...........بس يا شيري.......
شيرين: بس ايه؟, كملي , قوليلي حاجة انا معرفهاش عن احمد, قوليلي انه كويس, انه مبيعرفش بنات, قوليلي انه هينجح.
منى: ياشيري هو .... بيحبني.
شيرين: اللهم طولك ياروح, انا اخر حاجة كنت اتصورها انك تبقي غبية كده, ومقولتليش ليه؟, انا مش كنت نصحتك في الاول , قعدتي تخبي وهو يخبي, بتقرطسوني؟؟, اعرف من الغريب, اهو اتفضلي سيرتك بقت على كل لسان, لو كنتى عرفتيني كنت وقفتلك احمد دا عند حده وكنت لحقتك, بس مش انتي مستريحة كدة, انكو استعبتطوني انتو الاتنين , ماشي , انتي حرة.
وانصرفت كالاعصار مثلما جاءت , ومرت بجانب احمد الذي كان متوجها ناحية منى حاملا كوبين من الشاي, فبادرها ممازحا وهي تسير بجانبه في غضب.
احمد: لا صباح ولا مسا ولا كلمة كويسة.
التفتت اليه بغضب ورمقته بازدرداء وهي تكمل طريقها, فاقترب من مني متعجبا من فعلة شيرين.
احمد: مالها شيري.
منى: عرفت الموضوع , بتقول انتو قرطستوني.
احمد: وهي متضايقة من ايه؟, احنا حرين.
نظرت اليه منى بانزعاج من لا مبالاته , ان شيرين على حق,يبدو ان احمد لن يتغير
إقرأ المزيد

الحبقه الخامسه من اخر البنات المحترمات


(الحلقه الخامسة)


ما زادت تحذيرات شيرين احمد الا فضولا, ومازاده الفضول الا رغبة في التقرب من
منى , ورغم وعده شيرين انه سيترك مني في حالها , الا انه قرر ان ينتقل بما بينهما الي
قليل من الخصوصية , فقرر الاتصال بها.
*****************

تسمرت مني امام تليفونها والهاتف يرن ,لقد تعرفت على
الرقم جيدا, فقد حفظته رغم انفها ,ماذا عساها تفعل؟؟,
ترددت قليلا قبل ان تصمت صوت الهاتف لتتركه وتبتعد.
*****************

لم ترد ,
ماذا افعل ؟,
لا لليأس سأتصل مرة أخري ,مالذي سأخسره ؟ , ليس هناك شيء غير عادي , اني اتصل بها
لاسأل عليها لا غير .
*****************
لا ....غير معقول انه مصر,
حسناً ...سأرد ,مالذي سأخسره؟ ,ليس هناك شيء غير عادي , سأرد لأعرف ماذا يريد.
*****************

مني بصوت مرتعش
منى:
....الو.
احمد:
مني ؟
مني :
ايوة مين معايا؟
*انا هعمل نفسي مش عارفة
احمد:
انا احمد امام .
*ايه الكسوف دا ياريتني ما اتصلت
مني: اه ازيك ؟ اخبارك ايه؟
احمد:
الحمد لله انتي ازيك؟
منى :تمام , ايه فيه حاجة؟
قال وقد بدا عليه شيء من نفاذ الصبر والغيظ الي شعر به
احمد:
يعني هو فيه حد في الدنيا بيقول الو فيه حاجة؟
مني :ههههه لا والله عادي انا بس قلت فيه حاجة.
* خفي يا مينو شوية على الولد دا شكله ظريف
احمد :لا يا ستي انا مش متصل عشان حاجة , انا متصل اسأل عليكي.
منى:...............
* اوباااا
*ايه يابو حميد متسكتش حور
احمد:
مش انا النهاردة شفت ميرنا صاحبتك
منى: اه .... بجد؟
احمد:
انتو هتطلعو الرحلة؟.
منى :
رحلة ايه؟
احمد:
العين السخنة , انتي مش طالعة , دي ميرنا قالتلي النهاردة انكو طالعين.
وطبعا كان هو الذي ارسل كريم ليقنع ميرنا واصحابها
واستغل الامر
منى :
مش عارفة ؟ هسأل ماما .
*متزنش خليها تيجي منها.
احمد:
طب لوهتطلعي ابقي بلغيني عشان اظبتكو قبل العدد ما يبقي
كومبليت .
منى: اوكاي.
احمد :
ماشي يا موني , عايزة حاجة؟
* اههه احنا فينا من موني
منى :
لا شكراً ,
سلام .
احمد:
ايه دا انتي عايزة تقفلي كده ليه ؟
منى :......
مفيش ,
عادي.
احمد:
هو كل حاجة عادي, ما علينا هبقي اكلمك تاني, باي باي.
واغلق السماعة وكلمة " هكلمك تاني ترن في اذنها.
_________________
إقرأ المزيد

تحميل العاب موبايل نوكيا 5800 بحجم 18 ميجا

Cool1 Nokia 5800 Games Pack العاب موبايل نوكيا 5800 بحجم 18 ميجا وعلى اكثر من سيرفر






Nokia 5800 Games Pack


معظم الالعاب سوف تعمل على N and E series Nokias.


قائمة ببعض الالعاب :

ARCADIABALL
ASPHALT4
ASSASINS CREED
BLB2
BRAIN CHALLENGE (UNABLE TO GET WORKING ON 5800XPRESS
BUBBLEBASH
CSI
DATE OR DITCH
DIAMOND TWISTER
DJMIX TOUR
FAR CRY 2
GANGSTER 2
GUITAR ROCK TOUR
NEW YORK NIGHTS 2
PLATINUM SOLITAIRE
PLATINUM SUDOKO
PRINCE OF PERSIA
ROCKNBLOCKS
RRRTVPARTY
SHREK PARTY








Rapidshare

http://short.3arabforest.com/95111314

FileSend

http://short.3arabforest.com/94913600

FilezZz

http://short.3arabforest.com/38162157

FileFactory

http://short.3arabforest.com/43519820

2shared

http://short.3arabforest.com/91600788

rghost

http://short.3arabforest.com/50459308

Ifile.iT

http://short.3arabforest.com/20430930

HotFile

http://short.3arabforest.com/6435781





EnJY

Imagination BoY

إقرأ المزيد